13.10.2020/12:06

Krzysztof Tokarz, GK Specjał na RFC2020: Demografia ma wpływ na klientów i personel

Rodzina to wciąż dominująca część polskiego społeczeństwa, jednak rośnie znaczenie gospodarstw jednorodzinnych. To wymaga od sklepów elastyczności w doborze asortymentu – powiedział Krzysztof Tokarz, prezes GK Specjał podczas Retail&FMCG Congress 2020.

Zdaniem prelegenta, sklepy franczyzowe w miastach i na wsiach różnią się od siebie, dlatego detaliści muszą wciąż dostosowywać ofertę, żeby spełniać zmieniające się oczekiwania konsumentów. 

– Są miejscowości, które się wyludniają, bo młodzi wyjeżdżają do pracy, zostają tam ludzie starsi o skrystalizowanych oczekiwaniach co do asortymentu, ale mamy także sklepy na wsiach, blisko miast, w których obserwujemy odwrotny proces – te miejscowości się zaludniają, bo przenoszą się tam ludzie, którzy pracują w miastach, ale po pracy potrzebują spokoju. Powstaje tam coś w rodzaju nowych miejskich dzielnic. I tam oczekiwania klientów są takie same jak w mieście – mówił Krzysztof Tokarz, prezes GK Specjał podczas Retail&FMCG Congress 2020.

Jego zdniem, rodzina to wciąż dominująca część polskiego społeczeństwa, jednak rośnie znaczenie gospodarstw jednorodzinnych. To wymaga od sklepów elastyczności w doborze asortymentu. 

Krzysztof Tokarz podkreśla, że czynniki demograficzne w nie mniejszym stopniu dotykają sklepowego personelu. Dzieje się tak ponieważ praca w sklepie jest ciężka i nisko płatna w porównaniu z innymi zawodami. 

– Część osób, które długo pracują, tylko marzy o emeryturze. Ale dużo jest osób, które wracają po zrealizowaniu się, np. w roli babci. Często są to wspaniali pracownicy, którzy są znani przez klientów, a to przyczynia się do polepszenia atmosfery i zwiększenia sprzedaży. Robimy dużo, żeby pracownicy nie rotowali, nie odchodzili, wprowadzamy działania socjalne, naszą misją jest zatrudnianie osób niepełnosprawnych, na wsparcie ich wydajemy kilka milionów – podkreśla Krzysztof Tokarz.

Prezes GK Specjał widzi w demografii duży problem branży handlowej. – Bardzo się cieszymy, gdy franczyzobiorcy mają sukcesorów w rodzinie. Zwłaszcza że po zmianie pokoleniowej w sklepie widzimy bardzo dynamiczny wzrost. Ale często mamy sygnały, że franczyzobiorcy nie mają komu przekazać sklepu, wtedy staramy się w ramach naszej sieci franczyzowej znajdować osoby, które przejmą dany biznes. W ostateczności to my, prowadząc sklepy własne, przejmujemy sklep. Oczywiście najpierw sprawdzamy dany biznes pod względem lokalizacji i rentowności - tłumaczy Krzysztof Tokarz.

Partnerzy Retail & FMCG Congress Poland & CEE (wiadomoscihandlowe.pl)

 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także