22.02.2016/16:16

Kurczy się rynek sklepów detalicznych w Polsce

Rynek sprzedaży detalicznej w Polsce kurczy się bardzo szybko. Na przestrzeni ostatniego roku liczba sklepów spadła z 304,8 tys. w 2014 roku do poziomu 298,3 tys. w 2015 roku. Stanowi to spadek o 2,1 proc. Bisnode Polska od siedmiu lat bada strukturę polskiego handlu detalicznego. W analizie uwzględniono ponad 30 branż handlu detalicznego.

piotr i paweł sklep owoce (3)

Najbardziej dynamicznie spadła liczba punktów owocowo-warzywnych. Ich liczba na przestrzeni roku skurczyła się z 3,7 tys. do 3,5 tys. co oznacza spadek o 7 proc. Spada także liczba księgarni. Kolejny rok o ponad 5,3 proc. Ich liczbę szacuje się na koniec 2015 roku na ponad 4,7 tys. O 3,8 proc. skurczyła się także liczba sklepów ogólnospożywczych, z 75,8 tys. do poziomu 72,9 tys.

Kolejny wzrost liczby sklepów zarejestrowano w przypadku wyspecjalizowanych punktów sprzedaży alkoholu, o 0,3 proc. wobec 1,7 proc. w roku ubiegłym. Aktywnie działających szacuje się na 5,7 tys. Nieznacznie wzrosła także liczba sklepów motoryzacyjnych o 0,1 proc. Tych na polskim rynku działa ponad 17,2 tys. Ponad to w 2015 roku wzrosła liczba sklepów rowerowych  i sportowych, dla hobbystów i z wyrobami medycznymi (z wyrobami ortopedycznymi).

Spadkowi liczby tradycyjnych punktów upatruje się w rozwoju sieci handlowych oferujących coraz to bardziej zróżnicowany asortyment. To doprowadza do likwidacji nie tylko małych sklepów ogólnospożywczych, owocowo-warzywnych lecz także księgarni, handlujących sprzętem RTV i AGD, zabawkami, a także mięsnych, rybnych, czy drogerii.

Nie bez znaczenia jest gwałtowny przyrost sklepów internetowych. W 2015 rok ich rynek wzbogacił się o blisko 2,3 tys. w roku 2014 o blisko 1,6 tys., co stanowi wzrost w ostatnich dwóch latach o blisko 4 tys. Polacy przez internet kupują już dzisiaj niemal wszystko. Nie tylko książki, zabawki, muzykę, ciuchy czy buty. Coraz częściej w sieci kupują art. spożywcze. Widać, że sklepy internetowe w walce o klienta wychodzą naprzeciw im oczekiwaniom. Rezygnują z opłat za dostawę, umożliwiają liczony w godzinach, a nie dniach zwrot towaru i pieniędzy, umożliwiają osobisty odbiór w punktach tradycyjnych. Wszystko to aby być bliżej klienta.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.