02.03.2021/16:17

Liczby nie kłamią: pandemia drastycznie zmieniła strukturę wydatków konsumpcyjnych Polaków [ANALIZA]

Pandemia zamknęła większość Polaków w domach, co potężnie wpłynęło na strukturę wydatków konsumpcyjnych. W 2020 r. drastycznie spadły wydatki gospodarstw domowych na aktywności pozadomowe – przemieszczanie się, rekreację, wakacyjne wyjazdy czy wizyty w restauracjach. Znaczną część tak zaoszczędzonych środków wydaliśmy na zwiększone zakupy żywności i napojów, a także alkoholu i wyrobów tytoniowych. Bardzo wzrosły też wydatki na cele mieszkaniowe – to dane firmy badawczej Euromonitor International.

Pandemia bardzo mocno odcisnęła się na strukturze domowych budżetów Polaków. Z danych zebranych przez firmę badawczą Euromonitor International wynika, że w przypadku niektórych kategorii dóbr i usług konsumpcyjnych wydatki polskich gospodarstw domowych spadły nawet o 20-30 proc. Natomiast największe wartościowo kategorie – żywność i i napoje oraz alkohole i wyroby tytoniowe – notowały wzrost sprzedaży powyżej 10 proc. (wszystkie kwoty liczone w cenach stałych z 2020 r.).

W 2019 r. Polacy mieli do dyspozycji łączny dochód rozporządzalny w wysokości niespełna 1.366 mld zł. W 2020 r. kwota ta skurczyła się o -3,7 proc., czyli niemal dokładnie o 50 mld zł (1.316 mld zł). Według prognoz EI, tę stratę szybko nadrobimy – w 2021 r. dochód rozporządzalny ma wzrosnąć o 5,1 proc., a rok później o kolejne 3,6 proc.

Stosunkowo niewielkie zmniejszenie się zasobów finansowych polskich konsumentów miał zapewne znacznie mniejszy wpływ na strukturę wydatków gospodarstw domowych niż pandemia, która wywróciła do góry nogami nasze nawyki. Znacznie mniej wydawaliśmy na konsumpcję poza domem, a znacznie więcej na potrzeby zaspokajane w domach.

Wydatki na żywność i napoje spożywane w domu wyniosły w 2019 r. ok. 221,7 mld zł, rok później było to ponad 249,6 mld zł – wzrost o 12,6 proc. Na alkohole i wyroby tytoniowe w 2019 r. wydaliśmy 82,3 mld zł, a rok później niemal 92 mld zł – wzrost o 11,7 proc.

Znacząco wzrosły wydatki na cele mieszkaniowe – czynsze, media, remonty i naprawy itp. – z 270,6 mld zł do 302,2 mld zł, czyli o 11,7 proc. Część tych wzrostów z pewnością przypisać należy wzrostom czynszów i opłat za media, ale – jak potwierdzają potoczne obserwacje – zamknięci w domach Polacy zabrali się też za różne prace remontowe i renowacyjne.

Co ciekawe w tym kontekście, wydatki na domowe sprzęty spadły w ciągu roku aż o 22,9 proc. – z 76,6 mld zł do nieco ponad 59 mld zł.

Więcej na ten temat czytaj na kolejnej stronie

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Klient 03.03.2021

    Ja tez zmienilem swoje domowe wydatki. Po co mi czwarta para butow z ekoskory, szoste jeansy czy trzy kolejne swetry.

  • free 03.03.2021

    szkoda, że tak się nie dzieje z tzw. politykami, tzw. rządem i nadwornymi doradcami, tzw. lekarzami...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także