29.08.2019/09:56

Lidl i Biedronka obłowią się na sprzedaży wyprawek szkolnych. Polacy zrobią zakupy dla dzieci w dyskontach i hipermarketach

Już w przyszłym tygodniu 4,5 mln uczniów rozpocznie nowy rok szkolny. Większość ich rodziców i opiekunów ma już za sobą zakup wyprawek szkolnych. Jedynie 2 proc. osób odłożyło to zadanie na wrzesień - wynika z opracowanego przez Deloitte raportu "Wyprawka szkolna 2019".

Na ubrania, buty oraz przybory szkolne dla uczniów Polacy wydadzą w tym roku średnio 1718 zł. Najcześciej zakupy wyprawki Polacy robią w hipermarketach (16 proc.), sieciówkach odzieżowych (14 proc.) i dyskontach (11 proc.).

Nowy rok szkolny jest najbardziej kosztowny dla rodziców najmłodszych dzieci. Prawie dwie trzecie rodzin, w których jest przynajmniej jedno dziecko w wieku 6-9 lat deklaruje, że wyda na wyprawkę szkolną więcej niż rok temu. Najrzadziej (34 proc.) takiej odpowiedzi udzielali rodzice dzieci w wieku 14-15 lat.

Kwota wydana na wyprawkę szkolną maleje też razem ze wzrostem liczby dzieci w rodzinie. O ile aż 54 proc. rodziców jednego dziecka deklaruje, że wyda więcej niż w ubiegłym roku, o tyle w przypadku rodzin, w których jest czworo uczniów liczba takich odpowiedzi spadła do 4 proc.

W szkolnych wydatkach znaczenie ma wiek rodziców. Młodzi rodzice w wieku do 29 lat zdecydowanie wydadzą więcej na plecaki szkolne – średnio około 153 zł. Najoszczędniej do tego typu zakupów podchodzą rodzice w wieku 50+, deklarując wydatek na poziomie 138 zł.

- Różnice w kwotach przeznaczanych na poszczególne wydatki widać w przypadku zakupu telefonu, to tu młodzi rodzice wydadzą na ten cel średnio 770 zł, podczas gdy rodzice między 40 a 49 rokiem życia jedynie 475 zł - mówi Jan Kisielewski, dyrektor w Dziale Strategii Deloitte.

Starsi rodzice, w wieku 50+, więcej niż inne grupy wiekowe wydadzą na komputer stacjonarny – ponad 1732 zł, na tablet – 711 zł i mundurek – ok. 160 zł. Widoczne są też różnice w deklarowanych kwotach na wydatki szkolne pomiędzy kobietami i mężczyznami.

- Mamy deklarują, że wydadzą więcej na plecaki szkolne, podczas gdy ojcowie deklarują większe wydatki na podręczniki - dodaje Jan Kisielewski.

Eksperci Deloitte wyliczyli, że w tym roku polska rodzina przeznaczy na szkolne wydatki średnio 1 718 zł. W przypadku rodzin z jednym dzieckiem będzie to średnio 1 388 zł, z dwojgiem 1 898 zł, a z trojgiem 2 742 zł.

Jedynie 2 proc. ankietowanych przez Deloitte zostawiło zakupy szkolnej wyprawki na wrzesień. Większość (51 proc.) wyda w tym miesiącu 25 proc. kwoty przeznaczonej na zakup rzeczy związanych z powrotem dzieci do szkoły.

- Tak naprawdę szkolne wydatki trwają przez cały rok. Dzieci, zwłaszcza te młodsze, częściej zużywają ubrania i przybory szkolne. 71 proc. ankietowanych potwierdza, że w ciągu roku szkolnego musi dokupić artykuły szkolne, najczęściej zeszyty i przybory do pisania. Na drugim miejscu jest codzienna odzież. 59 proc. respondentów uzupełnia szafy swoich dzieci także w ciągu roku szkolnego - komentuje Patrycja Venulet, dyrektor działu Brand Strategy & Consumer Research w Deloitte.

W badaniu Deloitte wzięli udział rodzice planujący zakupy związane z powrotem do szkoły dla dzieci w wieku 6–19 lat, które będą uczęszczały do szkoły w nadchodzącym roku szkolnym 2019/2020. Dane uzyskano za pomocą ustrukturyzowanego kwestionariusza online w kontrolowanym panelu. Badanie przeprowadzono w okresie od 28 maja do 06 czerwca 2019 roku.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.