25.01.2021/07:00

Lidl i Kaufland będą ściślej współpracować w zakresie zakupów produktów non-food

Niemiecka Grupa Schwarz, właściciel sieci Lidl i Kaufland, przyjrzy się synergiom płynący ze wspólnych centralnych zakupów przez oba szyldy produktów nieżywnościowych oferowanych w akcjach typu in-out. Przedstawiciele niemieckiego giganta potwierdzili dziennikarzom Lebensmittel Zeitung, że zacieśnienie współpracy w tym zakresie jest nieuniknione i że jest pole na poprawę warunków handlowych.

Grupa Schwarz poinformowała, że zbada, czy i w jaki sposób zakup artykułów niespożywczych marki własnej mógłby być „ściślej powiązany”, aby „działać w sposób bardziej konkurencyjny na międzynarodowym rynku dostaw”. Jest tajemnicą poliszynela, że obaj detaliści wspólnie kupowali w ostatnim czasie m.in. maseczki i środki dezynfekujące do użytku wewnętrznego, jednak działy zakupów Lidla i Kauflandu to osobne byty. Szacuje się, że udział produktów niespożywczych w obrotach Lidla wynosi nieco poniżej 15 proc., a w sklepach Kaufland waha się od 5 do 10 proc. W cenach sprzedaży daje to wyraźnie dwucyfrowy miliard euro rocznie - podaje LZ.

Wspólne kupowanie towarów zwiastowałoby nową erę dla grupy. Dopytywani przez dziennikarzy LZ przedstawiciele Grupy Schwarz podkreślali, że uzyskanie lepszych warunków handlowych w wyniku centralizacji zakupów to istotny, ale nie jedyny czynnik, który skłania do takiego, a nie innego scenariusza. Ważniejsze wydaje się usprawnienie łańcuchów dostaw towarów z Azji nadwyrężonych z powodu koronakryzysu.

Grupa Schwarz nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji, jednak wsłuchuje się w sugestie dostawców, którzy narzekają na różne specyfikacje działów zakupów obu sieci odnośnie niemal bliźniaczo podobnych produktów. Ponad połowa dystrybutorów wskazała w ankiecie, że sprawia im to niepotrzebne problemy.

Ścisłe oddzielenie działów zakupów Lidla i Kauflanda nakazał kiedyś sam Dieter Schwarz. Również podczas ekspansji w Europie Wschodniej sieci Lidl i Kaufland przez długi czas działały w sposób nieskoordynowany. Zmienił to dopiero Klaus Gehrig, który dzierżył stery Grupy Schwarz w latach 2004-2020. Dziennikarze LZ piszą, że namaszczony przez Gehriga jego następca – Gerd Chrzanowski – może pójść w obszarze koordynacji zakupów jeszcze o krok dalej.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • krwawy joachim 25.01.2021

    Hehe, już widzę jak dostawcy proszą centrale zakupowe obu sieci o dogadanie się i dalsze patroszenie, ale jeszcze ostrzejszym nożem :-D

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także