02.06.2017/15:44

Magdalena Dziewguć, Google: Dane muszą pracować dla detalistów!

Gromadzenie i przetwarzanie danych staje się kluczowym czynnikiem przewagi konkurencyjnej. W handlu wygra ten, kto będzie potrafił najlepiej odczytać i zaspokoić potrzeby konsumentów. Najskuteczniejszą i najszybszą technologią przetwarzania danych jest cloud computing, czyli chmura obliczeniowa. Za pięć lat wszystkie dane będą przechowywane w "chmurze" – mówiła Magdalena Dziewguć, Cloud Territory Manager PL, CZ, SK, w firmie Google podczas 10. Kongresu Rynku FMCG.

Magdalena Dziewguć, Cloud territory Manager PL, CZ, SK w firmie Google przekonywała podczas 10. Kongresu Rynku FMCG, że jesteśmy w trakcie przełomowej zmiany – wchodzimy w epokę cyfrową. Ten proces trwa, co oznacza, że współwystępują elementy "starego" i "nowego". Detaliści muszą jednocześnie obsługiwać klientów tradycyjnych, którzy kupują w sklepach i noszą zakupy do domu, ale coraz więcej uwagi muszą kierować w stronę klientów kupujących online. Z kolei dostawcy współpracujący z handlem muszą obsłużyć dwa zupełnie odmienne typy detalistów, z zupełnie innymi potrzebami i problemami, inną kulturą – sklepy online i sklepy stacjonarne.

– Pojawia się dużo startupów, które nastawiają się na współpracę z firmami handlowymi, przy czym nie chcą one budować sklepu internetowego, nie chcą handlować czy prowadzić magazynu, chcą po prostu dostarczać detalistom dane. W naszym regionie jest kilka ciekawych projektów, które polegają na budowaniu banku danych, zbieraniu szczegółowych informacji o konsumentach, przetwarzaniu ich i sprzedawaniu detalistom. Firmy te chcą zarabiać, dostarczając handlowcom coraz bardziej precyzyjnych informacji, umożliwiających bardzo dokładne targetowanie i marketing.

Wszystkim chodzi o to samo – żeby dane zaczęły pracować. Wiele firm od dawna już gromadzi dane, pozwalające profilować klientów i prognozować ich zachowania. Jednak dane te jeszcze nie pracują dla ich posiadaczy, są jeszcze bardzo słabo wykorzystywane.

Z badań przytoczonych przez Magdalenę Dziewguć wynika, że 90% konsumentów najchętniej kupuje towary u tych detalistów, którzy najlepiej przewidują ich potrzeby. W dobie ogromnej obfitości dóbr nikt nie chce tracić czasu na przeglądanie setek ofert oraz porównywanie zalet i wad produktów. Dlatego wielu detalistów online stara się ograniczyć ofertę prezentowaną użytkownikom do możliwie małej liczby najlepiej dobranych produktów. Optymalna liczba to trzy propozycje do wyboru.

Najwięcej informacji są w stanie zbierać sklepy stacjonarne. Mogą one wykorzystywać najwięcej tzw. touchpointów, czyli miejsc, w których można szczegółowo badać zachowanie klienta – w jakim dziale przebywał najdłużej, jakie towary oglądał, jakimi promocjami się zainteresował itd.

– Niesłychanie ważne w procesie zbierania informacji są urządzenia mobilne. Według danych z ubiegłego roku średnio komunikowaliśmy się ze swoim smartfonem 150 razy dziennie, dwa razy częściej niż rok wcześniej. W tym roku tych kontaktów zapewne mamy jeszcze więcej, coraz częściej cały nasz dzień ustawiony jest według informacji zawartych w naszym urządzeniu mobilnym. Ten trend z całą pewnością będzie przyspieszał. Tempo zmian narzucają głównie ludzie młodzi.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Brawo 02.06.2017

    Nie sposób nie lubić pani Dziewguć. Jak zwykle świetne wystąpienie. Takich ludzi trzeba w biznesie w PL

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.