13.01.2021/12:36

Małe sklepy podniosły ceny napojów nawet o 15 proc. To skutek podatku cukrowego

Ceny napojów w handlu tradycyjnym rosną wolniej niż w sklepach sieciowych. Po wejściu podatku cukrowego najwyższe wzrosty w małych sklepach odnotowały segmenty napojów gazowanych smakowych oraz napojów typu cola, które zdrożały o 5-7 proc.

„Produkty, będące liderami w swoich segmentach, odnotowały wzrosty na poziomie 10-15 proc. W przypadku pozostałych grup, średnie ceny wzrosły maksymalnie o 3 proc." – wynika z badania  Badanie Comp Platformy Usług obejmującego niemal 9 tys. małych sklepów detalicznych.

W sklepach handlu tradycyjnego ceny napojów objętych nowym podatkiem rosną na razie w znacznie wolniejszym tempie niż w dużych sieciach handlowych. W pierwszych kilku dniach 2021 roku średnia cena gazowanych napojów typu cola w małych sklepach była nieznacznie niższa w stosunku do średnich cen z ostatnich dwóch miesięcy ubiegłego roku, co mogło być efektem odsprzedaży produktów zakupionych przez detalistów jeszcze po starych cenach. Dopiero w kolejnych dniach można było zaobserwować w coraz większej liczbie sklepów stopniowy wzrost cen.

Tomasz Jasinkiewicz, wiceprezes Comp Platformy Usług mówi, że podatek cukrowy jest już widoczny w małych sklepach. I dodaje: – „Stare” ceny pozostaną do wyczerpania zapasów z 2020 roku, a to nastąpi nie później niż za tydzień lub dwa, bo są to produkty o bardzo wysokiej rotacji, a tradycyjne sklepy nie dysponują taką powierzchnią magazynową jak duże sieci.

Dla całego segmentu napojów gazowanych typu cola obecne ceny w małych sklepach tradycyjnych są wyższe od ubiegłorocznych o 6 proc. dla pojemności powyżej 0,5 l oraz 5,1 proc. dla pojemności do 0,5 l włącznie. Najwyższe wzrosty odnotowały najpopularniejsze produkty z tej grupy, m.in. Coca-Cola o pojemnościach 0,85 l, 1,5 l czy 2 l (wzrost cen o 10-15 proc.), Pepsi o pojemnościach 0,85 l, 1,5 l czy 2,25 l (9-12 proc.) oraz Hoop Cola 2 l (13 proc.).

W tym samym czasie, segmentem, w którym zmiany cen wystąpiły najszybciej, były gazowane napoje smakowe. Ich średnia cena jest obecnie wyższa o 6,6 proc. w stosunku do średnich cen z listopada i grudnia 2020 roku. Największe zmiany dotyczyły takich produktów jak rodzima Oranżada Hellena o pojemności 1,25 l, która we wszystkich trzech wariantach smakowych (czerwona, biała i żółta) odnotowała średni wzrost cen o 11-13 proc., a także Mirinda (produkowana przez PepsiCo) i Sprite (firmy Coca-Cola), które w pojemnościach 2,25 l odnotowały wzrost cen o 11-12 proc.

Zarówno w przypadku napojów gazowanych smakowych, jak i tych o smaku cola wzrosty cen dla pojemności większych niż 0,5 l były wyraźnie wyższe od tych o pojemnościach mniejszych. Oscylowały one odpowiednio w granicach 6-8 proc. oraz 3-6 proc.

Zmiany cen w sklepach handlu tradycyjnego w obrębie pozostałych grup produktowych, których dotyczy podatek cukrowy, są na razie mniej znaczące i wynoszą średnio 5 proc. dla napojów energetycznych w wersji classic czy 4 proc. dla smakowej wody gazowanej. W przypadku pozostałych grup, średnie ceny wzrosły maksymalnie o 3 proc.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także