28.09.2020/16:31

Małgorzata Michalik, Uber Eats: Pandemia pokazała, że handel detaliczny musi szukać nowych form dotarcia do klienta

Obserwujemy trendy i to, jak rynek się zmienia, chętnie nawiązujemy współpracę z nowymi partnerami, w tym z firmami, które stawiają wyłącznie na dostawę. Dynamicznie rozszerzamy współpracę z sieciami sklepów spożywczych – nie tylko w Polsce, także w skali globalnej – mówi w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Małgorzata Michalik, Leading Account Manager Uber Eats w Uber.

Jak dzisiaj wygląda rynek delivery i jego potencjał rozwoju w Polsce? Eksperci szacują, że jego wartość przekroczyła w 2019 r. 7 mld zł, gdy jeszcze w 2015 r. była ona na poziomie 200 mln zł. Jaką pozycję zajmuje obecnie na nim Uber Eats?

Działamy w Polsce od ponad trzech lat. Dzisiaj jesteśmy obecni w 39 miastach w całym kraju. Warto zaznaczyć, że w 17 z tych miast pojawiliśmy się w trakcie pandemii, z czego w 10 rozpoczęliśmy działalność w trakcie ścisłego lockdownu. Liczba lokalizacji wzrosła o 80 proc. w ujęciu rok do roku. Zatem rozwijamy się bardzo szybko.

Jako obrazową ilustrację skali działalności mogę podać liczbę, którą wyliczyli nasi analitycy – od początku naszej działalności współpracujący z nami kurierzy przejechali dystans 16 razy dłuższy od odległości ziemi od księżyca.

Rynek delivery to także coraz ściślejsza współpraca z sieciami handlowymi oraz dostawa zakupów. Pierwsze dostawy rozpoczęliśmy z sieciami paliw BP oraz Shell, a w ubiegłym miesiącu ogłosiliśmy współpracę z liderem segmentu modern convenience - siecią Żabka.

Obecnie jesteśmy trzecią pod względem popularności aplikacją do zamawiania jedzenia na Google Play i AppStore. W przyszłość patrzymy z optymizmem i mamy wiele planów rozwoju.

Jakich?

Obserwujemy trendy i to, jak rynek się zmienia, chętnie nawiązujemy współpracę z nowymi partnerami, w tym z firmami, które stawiają wyłącznie na dostawę.

Dynamicznie rozszerzamy współpracę z sieciami sklepów spożywczych – nie tylko w Polsce, także w skali globalnej. Przykładowo, we Francji czy Belgii współpracujemy w zakresie dostaw do domu z siecią Carrefour. W Polsce pod koniec czerwca rozpoczęliśmy współpracę z siecią Żabka. Sieci convenience są pod tym względem naszym naturalnym partnerem, ponieważ mają też dużą ofertę gastronomiczną i potraw gotowych do podgrzania, typu pizza.

Żabka to świeży projekt, czy mogłaby Pani powiedzieć trochę więcej na temat tego dlaczego UberEats zdecydował się na tę współpracę? Na jakim jest etapie i jak wyglądają perspektywy, czy będzie rozwijana i poszerzana?

Nasze doświadczenia z innych rynków, jak również potrzeba rozszerzenia usług o nowe produkty przyspieszyła decyzję o wprowadzeniu dostaw zakupów. Współpraca z siecią Żabka była przemyślaną decyzją opartą o potrzeby użytkowników i wnikliwe wielotygodniowe analizy.  Obecnie dostarczamy produkty z kilkudziesięciu sklepów Żabka w Warszawie i Poznaniu. Już w pierwszych dniach widać było bardzo duże zainteresowanie wśród użytkowników aplikacji.

Czy jest szansa na współpracę z innymi sieciami typu convenience w Polsce?

Nie wykluczamy kolejnych, podobnych partnerstw. Z pewnością jak tylko podejmiemy decyzje na lokalnym szczeblu będzie o tym głośno. 

We Francji UberEats rozpoczął współpracę z sieci Carrefour, a w komunikacie obie firmy zapowiedziały, że będą chciały kooperować także na pozostałych rynkach. Czy rozmowy dotyczące Polski są już prowadzone? A jeśli tak, to czy jest szansa, że ruszą jeszcze w tym roku? Jakie formaty mogą objąć i jakiej części asortymentu będą dotyczyć?

Nasz model polega na testowaniu nowych rozwiązań, a następnie wdrażaniu ich na różnych rynkach. Na ten moment jednak koncentrujemy się na rozwijaniu usług dostaw zakupów we współpracy z markami już dostępnymi na platformie. 

Czy rynek klasycznego handlu detalicznego jest dla Państwa atrakcyjny pod względem biznesowym? Wydaje się, że od strony logistycznej jest znacznie bardziej problematyczny chociażby ze względu na wagę i wielkość zamówień oraz ich marże niż w przypadku sektora HoReCa?

Ostatnie miesiące pokazały, że handel detaliczny musi korzystać z nowoczesnych form dotarcia do klienta. Dla nas jest to bez wątpienia interesująca gałąź, niemniej Uber Eats rozpoczął działalność jako aplikacja do zamawiania posiłków z dostawą i w ten sposób jest postrzegana przez użytkowników. Naszym nadrzędnym celem jest dostarczanie im odpowiedniej jakości, dlatego decyzje o rozszerzaniu biznesu na inne obszary muszą to uwzględniać.

Coraz mocniej wchodzicie ze swoimi usługami na stacje paliw?

Tak. W ciągu ostatnich kilku miesięcy uruchomiliśmy również dostawy zakupów ze stacji paliw sieci Shell i BP. W tym drugim przypadku obsługujemy zamówienia ze sklepów na stacjach, ale także z portfolio Wild Bean Cafe. Obecnie BP jest tym partnerem, który ma największe pokrycie terytorialne, jeśli chodzi o punkty dostępu obsługiwane z poziomu naszej aplikacji.

A czy myślicie o współpracy z liderem rynku, PKN Orlen?

Jesteśmy otwarci na wszystkich nowych partnerów. Z pewnością będziemy mogli podzielić się informacjami o kolejnych markach, jak tylko zapadną stosowne decyzje.

Z pani odpowiedzi wynika, że rozmawiacie przynajmniej z kilkoma operatorami stacji paliw? Dlaczego ten kanał jest istotny z punktu widzenia UberEats?

Przebieg naszej dotychczasowej współpracy pokazuje, że takie dosyć nieoczywiste z punktu widzenia gastronomii lokalizacje, jak stacje paliw czy restauracje przy ważnych szlakach komunikacyjnych mogą być całkiem atrakcyjne. Dotychczasowa współpraca wygląda bardzo obiecująco. Przy tej okazji warto wspomnieć o ciekawym rynku kawy na wynos, który funkcjonuje niejako na pograniczu gastronomii i detalu. Nawiązaliśmy współpracę z siecią Costa Coffee i obsługujemy w zasadzie wszystkie lokalizacje fizyczne tej sieci – widzimy, że jest to krok, na który Polacy czekali.

(...)

Kolejne fragmenty wywiadu z Małgorzatą Michalik, Leading Account Manager Uber Eats w Uber już wkrótce na portalu wiadomoscihandlowe.pl.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także