17.08.2020/12:17

Marek Lipka, Carrefour Polska: Oferta bio daje nam ogromną przewagę nad dyskontami

Rozwój rynku bio jest w Polsce blokowany zaporowymi cenami, dyktowanymi przez sklepy specjalistyczne. Mimo tych problemów, sprzedaż od dwóch lat rośnie dwucyfrowo i tak będzie przez co najmniej kolejne trzy lata. Carrefour dba o to, by oferta bio była dostępna cenowo i coraz szersza. Sieć jako jedyna w Polsce ma w ofercie ponad 2,5 tys. produktów ekologicznych – wyjaśnia w rozmowie z portalem wiadmoscihandlowe.pl Marek Lipka, dyrektor handlowy, członek zarządu Carrefour Polska.

Polacy wydają na produkty bio 7 euro, to znacznie mniej niż Duńczycy, którzy wydają 200 euro rocznie. Jednocześnie ta różnica pokazuje potencjał wzrostu rynku. Jak wyglądają prognozy Carrefoura dla rynku produktów bio w Polsce na kolejne 4-5 lat?

Dzisiaj rynek bio w Polsce doszedł do ściany, ze względu na ograniczone możliwości produkcji oraz wysoką cenę produktów. Te dwa czynniki bardzo mocno wpływają na to, że ten rynek musi cały czas zmieniać swoje podejście, to kwestia bezsporna. Jeżeli sklepy specjalistyczne z żywnością bio narzucają zaporowe ceny, to ten asortyment staje się ofertą dla ekskluzywnej grupy klientów. Wszyscy wiemy, że takie podejście wyklucza masową konsumpcję. Specjaliści ze Skandynawii czy Niemiec dziwią się, jak duża jest w Polsce różnica cenowa pomiędzy standardowymi produktami a produktami bio. To jest przepaść! W wymienionych krajach ta różnica jest co najmniej o połowę mniejsza.

Sklepów specjalistycznych było dotąd w Polsce mało, niewiele też było produktów bio pochodzenia polskiego, trzeba je było importować. W tej sytuacji detaliści stosowali solidne marże, co zniechęcało znaczną część klientów do kupowania tego asortymentu. Gdy wprowadziliśmy produkty bio do oferty hipermarketów i supermarketów Carrefour, wielu klientów spodziewało się, że będą one drogie. Dlatego podjęliśmy działania gwarantujące, że tak się nie stanie. Przykładowo, wprowadziliśmy promocje, w ramach których użytkownicy naszej aplikacji otrzymują 10 proc. rabatu na produkty Carrefour BIO, a w weekendy na całe zakupy. To nie są odroczone promocje czy oferta typu multipak, rabaty są przyznawane bezpośrednio przy zakupie każdego produktu. Klienci bardzo pozytywnie tę propozycję odebrali.

Ostatnio pracowaliśmy nad tym, by w sezonie na polskie owoce i warzywa produkty bio z tego asortymentu nie odbiegały zbytnio cenowo od produktów standardowych. W sklepach specjalistycznych ta różnica w przypadku warzyw sięga nawet 80 proc. W ten sposób nigdy nie uda się zwiększyć sprzedaży żywności bio. Jeśli będziemy obniżać ceny, zwiększymy wolumen sprzedaży. Z drugiej strony, musimy pracować z polskimi producentami nad rozszerzeniem oferty i zwiększeniem produkcji, aby znaczna część asortymentu bio pochodziła z Polski. W tej chwili udział produktów certyfikowanych pochodzących z Polski wynosi w sklepie Carrefour BIO 60 proc.

Produkcja bio może być szansą dla polskiego rolnictwa?

Oczywiście! Moim zdaniem ten trend, który przyszedł do nas z Europy Zachodniej, może stanowić prawdziwą dźwignię dla polskiego rolnictwa. Polska wieś to jeden z niewielu obszarów w Europie, gdzie można potencjalnie produkować dużą ilość żywności bio doskonałej jakości. To kwestia struktury polskiego rolnictwa, które jest nadal bardzo tradycyjne, dominują tu niewielkie gospodarstwa rodzinne, a nie potężne farmy przemysłowe, jak w wielu innych krajach Europy. To świetne warunki do rozwijana produkcji ekologicznej, to wyzwanie, ale i szansa dla milionów gospodarstw, a tym samym szansa na zachowanie tradycyjnej struktury gospodarczej i społecznej polskiej wsi.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.