Marki własne tracą na znaczeniu
Drugi rok z rzędu spada udział marek własnych w koszyku "żywność i kosmetyki" - pisze Rzeczpospolita.
W 2017 roku udział marek własnych wyniósł 19,6 proc. koszyka. Rok wcześniej było to 19,9 proc. W rekordowym roku 2015 było to aż 20,6 proc. Wcześniej z roku na rok udział koszyka był coraz większy.
Eksperci tłumaczą to zjawisko większą zasobnością portfela Polaków oraz większym optymizmem zakupowym. Z drugiej strony na marki własne wciąż mocno stawiają dyskonty. Przyciągają one producentów olbrzymim dostępem do klientów, ale z drugiej strony charakteryzują się znacznie niższa marżą.
Jak wynika z badań Nielsena, największy udział marek własnych w kategorii produktowej notowany jest w rybach przetworzonych i owocach morza. Tu aż 45 proc. produktów sprzedawanych jest jako marki włąsne. Na kolejnych miejscach są m.in.: jedzenie dla zwierząt (39,6 proc.), nabiał (31,9 proc.), sucha żywność (31,3 proc.), produkty mrożone (30,6 proc.) czy produkt śniadaniowe (21,2 proc.). Oprócz ryb przetworzonych i sosów udział marek własnych spadł lub utrzymał się na tym samym poziomie co w 2016 roku.
14