Marks & Spencer rozpoczyna likwidację sieci w Polsce
Jesienią ubiegłego roku władze brytyjskiej firmy Marks & Spencer poinformowały, że sieć wycofa się z Polski i zamknie 11 sklepów, którymi zarządza w naszym kraju.
Marks & Spencer właśnie rozpoczyna proces likwidacji sieci swoich sklepów w Polsce. 21 maja br. brytyjski operator zamknie swój flagowy sklep w centrum handlowym Złote Tarasy w Warszawie.
Z kart stałego klienta Marks & Spencer klienci będą mogli korzystać w pozostałych czterech sklepach sieci które działają w stolicy (Blue City, CH Targówek, DT Sawa, CH Arkadia). Placówki brytyjskiej sieci można jeszcze znaleźć w Poznaniu, Wrocławiu, Koszalinie, Trójmieście i Łodzi.
Jak pisał portal wiadmoscihandlowe.pl w listopadzie 2016 r. sieć Marks & Spencer ogłosiła, że rozpocznie konsultacje z pracownikami dotyczące zamiaru zamknięcia swoich 11 sklepów w Polsce.
Decyzję o zamknięciu sklepów w Polsce podjęto po przeprowadzeniu kompleksowego przeglądu 466 zagranicznych sklepów, którego celem było przedstawienie jasnego obrazu prowadzonej działalności i czynników mających wpływ na wyniki.
Przegląd dotyczył wyników i potencjału każdego z zagranicznych rynków Grupy. Wykazał on, że działalność międzynarodową Marks & Spencer można podzielić na dwie części: działalność własną, która na wielu rynkach przynosi straty, oraz opłacalną działalność franczyzową, która w ubiegłym roku wygenerowała zysk w wysokości 87 mln funtów.
W ubiegłym roku działalność własna Grupy na dziesięciu rynkach przyniosła stratę w wysokości 45 mln funtów przy przychodach wynoszących 171 mln funtów, a niektóre rynki przynosiły straty przez ostatnie pięć lat. W raporcie stwierdzono, że było to spowodowane wieloma czynnikami, w tym rozdrobnieniem sklepów własnych i zbyt małą skalą działalności. Dodatkowo możliwości przyszłego rozwoju na tych rynkach są ograniczone.
Marks & Spencer ogłosił zamiar zamknięcia wszystkich 53 sklepów własnych na tych dziesięciu rynkach, w tym dziesięciu w Chinach i siedmiu we Francji, a także sklepów w Estonii, na Węgrzech, Litwie, w Słowacji, Rumunii, Holandii, Belgii i w Polsce.
Jesienią ubiegłego roku Jonathan Glenister, dyrektor regionalny na Europę, Chiny i Indie w Marks & Spencer, powiedział, że w ramach szerszego przeglądu międzynarodowej działalności Grupy został przeprowadzony szczegółowy przegląd możliwości na polskim rynku oraz wyników w ostatnich pięciu latach. Wykazał on, że działalność sieci Marks & Spencer w Polsce jest nie do utrzymania.
5