07.02.2019/12:46

Marże detaliczne na sprzedaży paliw poszybowały o setki procent! [RAPORT]

Marża detaliczna na sprzedaży benzyny Eurosuper95 wzrosła w styczniu 2019 roku w stosunku do średniej z 2018 roku o niemal 125 proc.! W przypadku oleju napędowego wzrost wyniósł w tym ujęciu aż ponad 222 proc.! Marża na sprzedaży autogazu wzrosła o 133 proc.! – to dane Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Mimo spadku światowych cen ropy naftowej popularna benzyna Eurosuper95 staniała w styczniu 2019 r. – w stosunku do średniej ceny z 2018 r. – tylko o -3,2 proc., podczas gdy cena netto spadła w tym ujęciu aż o -19,4 proc. Marża wzrosła o 124,8 proc., a udział podatków w cenie detalicznej wzrósł z 53 do 55 proc.

W przypadku oleju napędowego cena w styczniu 2019 r. w porównaniu do średniej z 2018 r. wzrosła o 2,4 proc., przy spadku ceny netto o -6,5 proc. Marża poszybowała o 222,2 proc., a udział podatków w cenie detalicznej nie zmienił się i wyniósł 49 proc.

Autogaz zdrożał w tym ujęciu o 1,8 proc., podczas gdy cena netto spadła o -20,0 proc. Marża wzrosła o 132, 8 proc., a udział podatków w cenie detalicznej spadł z 40 do 39 proc.

Tak dramatyczny wzrost marż najprawdopodobniej wiąże się z faktem, że od 1 stycznia 2019 roku do ceny paliwa doliczana jest tzw. „opłata emisyjna”, będąca de facto kolejnym podatkiem. Wynosi on 8 groszy od litra benzyny i oleju napędowego. Warto przypomnieć, że zarówno PKN Orlen, jak i Grupa Lotos obiecywały, że mimo wprowadzenia opłaty emisyjnej nie przerzucą dodatkowych kosztów na konsumentów, natomiast Lotos zapewniał, że część tych kosztów „skonsumuje” rynek hurtowy.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) powstała w 1995 r. Jej zadaniem jest tworzenie płaszczyzny do współpracy pomiędzy koncernami paliwowymi działającymi na polskim rynku. Obecnie członkami POPiHN są następujące firmy: Amic Polska, BP, Circle K Polska, Fuchs Oil, Grupa Lotos, PERN, PKN Orlen, Shell, Slovnaft, Tanquid, Total.

Jednym z najważniejszych celów POPiHN jest zrównoważone tworzenie i kształtowanie konkurencyjnego rynku paliwowego w Polsce, między innymi poprzez działania na rzecz wprowadzenia zgodnych z prawem Unii Europejskiej zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz równych praw dla wszystkich uczestników polskiego rynku paliwowego.

POPiHN koncentruje się również na koordynowaniu współpracy pomiędzy firmami członkowskimi na rzecz najwyższej jakości produktów i usług, biorąc sobie za cel tworzenie wśród polskiej opinii publicznej pozytywnego wizerunku firm działających w branży naftowej poprzez koordynację i wspieranie wszelkich działań z obszaru odpowiedzialnego biznesu. W sferze jej zainteresowań znajdują się również wszelkie inicjatywy, których celem jest ograniczenie szarej strefy paliwowej w Polsce.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • xxxx 28.03.2019

    Wiadomo było, że dołożą kupującym paliwa, a nie wrzucą "w koszty".

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.