28.04.2020/14:22

Michał Bliźniak, dyrektor PwC: Hurtownie nabiałowe zyskały na pandemii. Jednak to tylko chwilowy trend

Rynek hurtowni spożywczych w Polsce od lat podlega widocznej konsolidacji. Wynika to ze zmian w strukturze handlu, czyli dynamicznego rozwoju handlu nowoczesnego i spadku udziału handlu tradycyjnego, czyli naturalnego klienta dystrybutorów – wskazuje Michał Bliźniak, dyrektor w PwC Polska.

Spadająca liczba sklepów tradycyjnych i coraz większa liczba dużych hurtowników oferujących dostawy produktów świeżych, w tym nabiału, wywierały presję na mniejszych graczy specjalizujących się w dystrybucji produktów mlecznych. – Ich sytuacja była względnie lepsza niż hurtowi oferujących tzw. „suchą spożywkę”. Wynikało to z wysokiego stopnia specjalizacji, ponieważ przechowywanie i transport nabiału wymaga dużych nakładów na magazyny i transport, jest dużo bardziej skomplikowany i droższy – wyjaśnia Michał Bliźniak.

– Wszystko to powodowało, że sytuacja w branży była trudna, ale nie dramatyczna i wielu większych graczy było w stanie rozwijać się wzmacniać swoją pozycję, czasami kosztem mniejszych, lokalnych graczy, dla których miejsca na rynku nie wystarczało – dodaje.

Zamieszanie na rynku wywołane w ostatnich tygodniach przez pandemię koronawirusa miało pozytywny wpływ na wiele hurtowni nabiałowych. Małe i średnie lokalne sklepy spożywcze krótkoterminowo zyskały więcej klientów, a dodatkowo nabiał zyskał jako kategoria. – Przypływ klientów do sklepów tradycyjnych był związany z obawami przed dużymi skupiskami ludzi, które można spotkać w hipermarketach, dużych supermarketach czy wielu dyskontach. Stąd wzrost zarówno liczby klientów, jak i wartości koszyków – zaznacza dyrektor PwC Polska.

– Równolegle wzrosła popularność gotowania w domu. Wielu konsumentów zdecydowało się na wypiek chleba, ciast oraz przygotowanie innych posiłków we własnym zakresie. Skutkiem tego obserwowaliśmy wzrost sprzedaży drożdży, masła, śmietan czy twarogów – wskazuje.

Jednak widoczny w ostatnim czasie pozytywny dla hurtowni nabiałowych trend może nie utrzymać się w perspektywie długoterminowej. – Prognozy wskazują, że handel nowoczesny będzie nadal rozwijał się dynamicznie. Dodatkowo najwięksi hurtownicy wzmacniają swoje kompetencje nabiałowe – zauważa Michał Bliźniak. – To będzie zwiększało presję na zyskowność najmniejszych i najsłabszych graczy. Dlatego należy oczekiwać dalszej konsolidacji branży i zwiększania siły oraz pozycji dużych graczy, zarówno specjalistycznych, jak i ogólnospożywczych generalistów – podsumowuje.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.