22.04.2020/23:08

Michał Sacha, Carrefour: E-grocery przestanie być wielkomiejski, a będzie dla wszystkich

E-grocery będzie szybko rosło. Wzrost będzie zależeć od tego, jak szybko usprawnimy systemy logistyczne, bo tu leży podstawa. Wydaje mi się, że do końca roku rynek e-grocery może osiągnąć między 3 a 5 proc. wartości  rynku sprzedaży detalicznej żywności w Polsce – mówił Michał Sacha, dyrektor marketingu, digital, IT i E-Commerce, członek zarządu Carrefour Polska podczas debaty „e-Gospodarka i bezprecedensowy kryzys. Co dalej ? Jakie wyzwania? Jakie zmiany?”, której współorganizatorami byli Izba Gospodarki Elektronicznej oraz Teamster Advisory Group.

Carrefour wdraża strategię omnikanałową od 2017 roku. – Od początku kryzysu, który pojawił się parę tygodni temu, zauważyliśmy zwiększenie popytu w e-commerce, ale też potrzebę przyspieszenia z naszej strony, konieczność zaoferowania ludziom rozwiązań, z których mogą skorzystać, kiedy nie mogą pójść do sklepu.

Podstawy, które zbudowaliśmy wcześniej, dziś są dla nas bardzo korzystne. Możemy wykorzystać platformy technologiczne, żeby wdrożyć np. click&collect. Mamy podstawy, ale musieliśmy przyspieszyć. Ostatnie tygodnie, były dla nas bardzo intensywne, bo chcieliśmy jak najszybciej dać ludziom możliwość robienia zakupów – przyznał dyrektor marketingu, digital, IT i e-Commerce w Carrefour Polska.

Do tej pory głównym powodem do kupowania w internecie był brak czasu. Spożywcze sklepy internetowe działały w dużych aglomeracjach, takich jak Warszawa. Dziś sytuacja się zmienia, bo do potrzeby konsumenckiej, jaką było zaoszczędzenie czasu, doszło bezpieczeństwo. Michał Sacha przewiduje, że na wzrost popularności e-grocery wpłynie też zmiana przyzwyczajeń konsumenckich. Po pandemii Covid-19 klienci będą starali się chodzić rzadziej do sklepów.

Te wszystkich czynniki mogą być podstawą do przewidywania perspektywy dużego wzrostu. Kiedyś e-commerce spożywczy skupiał się na miastach. Ze sklepów internetowych korzystali ludzie kończący późno pracę, nie mający czasu na zakupy. Dziś e-grocery rodzi się w małych miastach i na wsi. – Tendencją będzie demokratyzacja tego kanału dystrybucji. Przestanie być wielkomiejski, a stanie się kanałem dla wszystkich – powiedział Michał Sacha.

Na pytania o to, czy obecna sytuacja na trwałe zmieni przyzwyczajenia konsumentów i czy po ustąpieniu pandemii nastąpi stały rozwój e-grocery Michał Sacha odpowiedział: – Różne są prognozy. Kantar przewiduje cztery scenariusze. W każdym z nich e-grocery będzie rosło, tylko nie wiadomo, czy będzie to wzrost skokowy, czy trwały. Myślę, że zachowania konsumenckie, które obserwujemy dziś utrwalą się – podsumował Michał Sacha. 

Debatę „e-Gospodarka i bezprecedensowy kryzys. Co dalej ? Jakie wyzwania? Jakie zmiany?”, w której udział wzięli Michał Sacha, dyrektor marketingu, Digital, IT i e-Commerce, członek zarządu Carrefour Polska, prof. Dariusz Szostek, Szostek_Bar i Partnerzy i Paweł Jakubik, członek zarządu Microsoft Polska poprowadził Łukasz Stępniak, redaktor naczelny portalu wiadomoscihandlowe.pl.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • zdziś 23.04.2020

    "Dziś e-grocery rodzi się w małych miastach i na wsi." Przykłady, Panie Sacha, przykłady? Kiedy e-zakupy będzie mógł zrobić mieszkaniec Konina, Łańcuta czy Prudnika??

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.