Milion paczek chipsów i 8 milionów litrów piwa jednego dnia. Wiemy, kiedy padły te sprzedażowe rekordy
Mistrzostwa świata w piłce nożnej były najważniejszym sportowym wydarzeniem końca ubiegłego roku. Okazały się też one błogosławieństwem dla sklepów małego formatu, które zanotowały dzięki nim rekordową sprzedaż chipsów i znacznie wyższe niż zazwyczaj obroty na piwie.
4 grudnia 2022 r., w dniu meczu Polska-Francja, który okazał się ostatnim występem naszej reprezentacji na tym turnieju, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. powierzchni odnotowano najwyższą liczbę transakcji z udziałem chipsów od początku roku – wynika z danych CMR. Tego dnia chipsy pojawiły się na ponad 786 tysiącach paragonów, a ich sprzedaż przekroczyła milion paczek.
Finał Mundialu, przypadający w niedzielę 18 grudnia, przyniósł tej kategorii wynik podobny do tego z innych listopadowo-grudniowych niedziel.
Polacy w grze – chipsy w koszykach
Porównując okres dwóch tygodni od 21 listopada do 4 grudnia (rozgrywki grupowe i mecz z Francją w 1/8 finału) do analogicznego okresu w roku ubiegłym (22.11.–5.12.2021 r.), dało się zaobserwować niemal 30-proc. wzrost wolumenu sprzedaży na korzyść bieżącego roku. W przeliczeniu na liczbę kupionych paczek chipsów wzrost wynosił 26 proc.
Zestawiając dane z dwóch finałowych tygodni mundialu (5.12.–8.12.) i analogicznego okresu w poprzednim roku (6.12.–19.12.2021) analitycy CMR zaobserwowali już tylko około 3-proc. wzrost wolumenu sprzedaży. Podobny wzrost dotyczył liczby sprzedanych opakowań i liczby transakcji z udziałem chipsów. W ujęciu wartościowym sprzedaż w analizowanym okresie wzrosła o 25 proc., jednak za wzrostem tym stały głównie wyższe ceny.
Piwo i mecz zimą niezbyt się lubią
Podobne tendencji dotyczyły piwa, którego sprzedaż wolumenowa rosła w sklepach małego formatu w każdym dniu meczowym Polaków. Największe wzrosty pojawiły się przy okazji sobotniego starcia naszej reprezentacji z Arabią Saudyjską oraz przy okazji niedzielnego spotkania z reprezentacją Francji – w tych dniach klienci placówek tego typu kupili w nich odpowiednio niemal 8 i przeszło 7 milionów litrów piwa.
Jednak porównując sprzedaż wolumenową z tą notowaną w trakcie mistrzostw Europy z 2020 r. wyniki nie były już tak spektakularne, co w dużej mierze można tłumaczyć odmienną porą roku. Podczas dwóch tygodni fazy grupowej Euro 2020 (14.06. – 27.06.2021 r.) sprzedaż piwa w litrach była o około 50 proc. większa.
Finał mundialu, który odbył się w niedzielę 18 grudnia, również nie przyniósł zaskakująco dużego popytu na złocisty trunek: dzień wcześniej w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedało się około 30 proc. więcej litrów piwa. Patrząc na to z perspektywy samych niedziel, dzień finałowy osiągnął jeden z najniższych wyników w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku.
4