Mintel na Kongresie Mięsnym 2017: Potrzeby konsumentów się zmieniły
Globalny rynek pakowanych produktów mięsnych stale ewoluuje i stara się wpisać w zmieniające się potrzeby konsumentów. Działalność innowacyjna determinowana jest zróżnicowanymi trendami - wskazywała Honorata Jarocka, analityk firmy Mintel na Kongresie Mięsnym 2017.
Do kluczowych trendów konsumenckich na rynku mięsa i wędlin można zaliczyć "In Tradition We Trust – Wierzymy w Tradycję", "Power to the Plants – Moc Roślin" oraz "Time is of the Essence – Bo Liczy się Czas". Są to trzy globalne trendy z sześciu wyodrębnionych przez firmę Mintel jako wiodące dla roku 2017 w kontekście całej branży spożywczej.
Trend "Wierzymy w Tradycję" to przede wszystkim odpowiedź na mocno rozbudowaną ofertę produktową, a także nadmiar komunikatów i oświadczeń. Konsumenci coraz częściej i chętniej sięgają po produkty sprawdzone. W rezultacie tradycja i dobrze znane smaki zyskują na znaczeniu. Dodatkowym atutem produktów, które nawiązują i czerpią z "przeszłości" jest kwestia wiarygodności i zaufania.
Badania konsumenckie firmy Mintel wskazują na dużą rolę tradycji i powrotu do korzeni również w odniesieniu do rynku polskiego. Ponad ośmiu na dziesięciu respondentów w Polsce mówi o tym, że lubią smaki inspirowane przeszłością, dzieciństwem i tradycjami. Przeszłość staje się unikalnym źródłem inspiracji, co obrazują ostatnie innowacje na globalnym rynku.
Analiza danych z bazy GNPD (Global New Products Database – Globalna Baza Nowych Produktów) wskazuje, że pomiędzy rokiem 2011 a 2016 odnotowano 219 proc. wzrost liczby nowości, które w opisie wykorzystywały słowo "ancient", czyli pradawny, starożytny. Mówimy tutaj zarówno o produktach, które wykorzystują pradawne zboża, ale także o tych, które czerpią z tradycyjnych przepisów i metod produkcji, co również widoczne jest w kategorii produktów mięsnych.
Kierunkiem, który łączy się z "powrotem do przeszłości" jest także coraz mocniejsze eksplorowanie atrybutów związanych z pochodzeniem żywności. Na przykład w Polsce, ponad połowa respondentów deklaruje, że informacja o pochodzeniu produktów mięsnych jest dla nich jedną z bardziej kluczowych kwestii. Na globalnym rynku, marki już nie tylko coraz mocniej podkreślają kraj lub region pochodzenia – dodatkowym atutem staje się informacja o rasie zwierząt, co jednocześnie przekłada się na wzmocnienie postrzeganej jakości finalnego produktu.
Drugi z analizowanych trendów – Moc Roślin – wskazuje na perspektywy dotyczące szerszego wykorzystania składników roślinnych. Nie tylko z uwagi na potrzeby konsumentów, którzy deklarują przejście na 100 proc. wegetarianizm czy weganizm, lecz także na potrzeby grupy pośredniej – fleksitarian, czyli tzw. "elastycznych wegetarian". Są to osoby, które w świadomy sposób wzbogacają swoją dietę o warianty roślinne, tym samym starają się zmniejszyć ilość spożywanego mięsa w diecie.
1 komentarz
-
02.03.2017
Bardzo ciekawe informacje potwierdzajace nasze obserwacje rynkowe
1