21.02.2020/10:24

Mniej promocji na małpki, z wyjątkiem bardzo małych butelek

Od 2018 do 2019 roku zmniejszyła się liczba promocji tzw. małpek w gazetkach handlowych – wynika z analizy firmy Hiper-Com Poland oraz Grupy AdRetail. Spadek ogólny był na poziomie 14 proc. Sklepy ograniczyły udział wódek czystych – o 26 proc., a także smakowych – o 12 proc. Z kolei spirytusy poszły w górę o 15 proc. 

W ubiegłym roku sieci handlowe promowały znacznie mniej tzw. małpek niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę pojemność opakowania, tylko butelki 50 ml odnotowały wzrost, który był na poziomie 140 proc. Ten format ma jednak jeszcze niewielki udział w rynku. Eksperci zauważają, że pięćdziesiątki zapewniają klientom największą dyskrecję, co w przyszłości może jeszcze bardziej zwiększyć ilość tego typu akcji. Z kolei w przypadku spirytusów znacznie ma to, że są wśród nich niektóre koniaki, brandy i destylaty owocowe. A tych używa się np. do wzmacniania napojów. 

Karol Kamiński, Dyrektor Zarządzający Grupą AdRetail jest zdania, że w Polsce mamy do czynienia z niebezpiecznym trendem, któremu mogą przeciwdziałać sieci handlowe poprzez ograniczanie promocji tego typu artykułów. Dane branży spirytusowej wskazują, że Polacy wypijają każdego dnia nawet 3 mln buteleczek. Jedna trzecia z nich jest sprzedawana przed południem. 

– Liczba promocji w gazetkach zawsze jest odpowiedzią na panujące trendy, oczekiwania i potrzeby konsumentów. Coraz więcej Polaków chce pić okazjonalnie alkohol z wysokiej półki. A tylko niektórzy klienci kupują małpki bez względu na to, czy są one promowane. Dlatego sieci wolą przeznaczać większą powierzchnię gazetek na inne produkty – uważa Katarzyna Grochowska, project manager w Hiper-Com Poland.

Jak podkreśla Karol Kamiński, najmniejsze małpki stały się wygodną używką dla osób uzależnionych od alkoholu. Ci konsumenci z pewnością podnieśli na nie popyt. Odpowiedzią na to było zwiększenie produkcji i promocji. Kilkuzłotowa cena nie obciąża mocno zakupów klienta, ale jest proporcjonalnie wysoka do dużej butelki. I na tym właśnie zyskuje handel.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.