23.03.2020/12:33

Można prognozować zmiany zachowań konsumentów w miarę rozwoju epidemii koronawirusa [RAPORT]

Analiza przebiegu epidemii w kolejnych krajach świata doprowadziła do identyfikacji sześciu kluczowych punktów zwrotnych w zachowaniu konsumentów wobec narastającego zagrożenia infekcją. Te progi stanowią wczesne sygnały informujące o zmianach w wydatkach konsumentów, przede wszystkim w odniesieniu do najniezbędniejszych w warunkach kryzysu produktów spożywczych i związanych z ochroną zdrowia. Ewolucja zachowań konsumentów wobec epidemii przebiega podobnie na wielu monitorowanych rynkach świata, dzięki czemu kraje, do których zagrożenie dotarło później, są w stanie modelować rozwój sytuacji u siebie – raport firmy Nielsen.

Firma Nielsen zbadała korelację pomiędzy zdarzeniami związanymi z epidemią koronawirusa – takimi jaki komunikaty o liczbie zakażeń i zgonów, ogłoszenia o kwarantannie, rządowe konferencje prasowe, zapowiedzi restrykcji administracyjnych itp. – a danymi o sprzedaży takich produktów, jak środki higieny i odkażające czy trwała żywność. Badanie ujawniło szereg powtarzających się wzorców. Ten szablon behawioralny, aczkolwiek wciąż ewoluujący, można przyłożyć do bieżącej sytuacji w danym kraju, dzięki czemu producenci towarów paczkowanych i detaliści otrzymują wczesne sygnały o tym, z jakimi problemami będą się musieli zmierzyć, by zapewnić ciągłość dostaw wobec rekordowego popytu na niektóre dobra i dostosować się do błyskawicznie zmieniających się nawyków zakupowych konsumentów.

Od momentu wykrycia pierwszego potwierdzonego zakażenia w Chinach do początku globalnej pandemii minęło co najmniej osiem tygodni. W tym okresie Nielsen odnotował rekordową sprzedaż produktów służących do ochrony zdrowia, takich jak maseczki czy środki dezynfekujące, ale jednocześnie ujawnił się efekt rozchodzącej się fali – w miarę rozwoju pandemii zmiany w strukturze zakupów zaczęły obejmować szersze spektrum produktów.

Analitycy zdefiniowali sześć progów, które mogą służyć jako wczesne wskaźniki sytuacji na wielu rynkach – z uwzględnieniem różnic lokalnych, jako że w poszczególnych krajach epidemia przebiega w różnym tempie i z różnym nasileniem. Każdy z opisanych poniżej progów wiąże się z różnymi wzorcami konsumpcji, a poszczególne fazy występują wszędzie w podobnym porządku, wyznaczanym przez cykl wymienionych na wstępie komunikatów medialnych – markerów rozwoju epidemii.

SZEŚĆ PUNKTÓW ZWROTNYCH W ZACHOWANIACH KONSUMENTÓW PODCZAS EPIDEMII

1. Proaktywne zakupy związane ze zdrowiem

Markery epidemii (M) – minimalna liczba lokalnie notowanych zakażeń, głównie wśród osób przybywających z krajów dotkniętych epidemią

Zmiany zachowań konsumentów (Z) – Rośnie zainteresowanie produktami ogólnie związanymi ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Kupowanie na zapas środków czystości i higieny, leków i suplementów diety itd.

2. Reaktywne zakupy związane z ochroną przed zakażeniami

M – Pierwsze zakażenia lokalne, nie powiązane z kontaktami z zagranicą, pierwsze zgony

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.