31.08.2016/11:26

Na rynku fuzji i przejęć w sektorze FMCG będą dominować średniej wielkości transakcje

Rosnący popyt konsumpcyjny sprawił, że 2015 r. okazał się bardzo korzystny dla fuzji i przejęć w sektorze towarów konsumpcyjnych. Na rynku europejskim zawarto transakcje o łącznej wartości 142,9 mld euro z czego 36 transakcji przekroczyło wartość 200 mln euro w tym 10 miało wartość powyżej miliarda euro.

Z raportu “Consumer Products. M&A Insights 2016” firmy Deloitte wynika, że zmiana jest olbrzymia, ponieważ rok wcześniej odnotowano zaledwie 34 transakcje wycenione na niespełna 40 mld euro. Mimo pojawienia się niesprzyjających czynników, m.in. kwestii ewentualnego referendum w sprawie opuszczenia przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej i dalszych zawirowań na światowych rynkach, istnieje też wiele powodów, które pozwalają przypuszczać, że podobny, wzrostowy trend może utrzymać się także w tym roku – prognozują eksperci firmy Deloitte.

Głównymi graczami są tu nie tylko firmy europejskie, które przede wszystkim konsolidują swoje operacje, ale i koncerny z USA i rynków wschodzących, dla których osłabienie euro i funta w stosunku do innych walut stwarza okazję do dokonania korzystnych przejęć firm, ekspansji i poszerzania portfolio marek na Starym Kontynencie (np. warta 741 mln euro transakcja przejęcia brytyjskiej firmy Marlow Foods przez filipiński Monde Nissin Corp, szacowany na 314 mln euro zakup hiszpańskiej Campofrio Food Group przez meksykańską Alfa SAB de CV czy też irlandzkiej Old Bushmills Distillery przez Grupo Cuervo SA de CV za 327 mln euro). Ale nie tylko to może być motorem dla kolejnych transakcji – zdaniem analityków Deloitte równie ważna jest poprawa wyników wielu firm, połączona z trendem uproszczania struktur i pozbywania się aktywów niezwiązanych z podstawową działalnością co oznacza możliwość pojawienia się atrakcyjnych transakcji na rynku. Rynek M&A w sektorze dóbr konsumpcyjnych powinien także stymulować rosnącą aktywność funduszy private equity.

Co ciekawe, w opinii dyrektorów finansowych (Deloitte CFO Survey) dużych firm pod koniec ubiegłego roku znów na pierwsze miejsce wśród czynników mających decydujące znaczenie dla decyzji o fuzji czy przejęciu zdecydowanie wzrosło znaczenie redukcji kosztów (IV kwartał 2015 – 44 proc., III kw. 2015 r. – 34 proc.), wyprzedzając kwestie związane z wprowadzaniem nowych produktów lub usług i ekspansję na nowe rynki (38 proc. vs. 39 proc.). Większe znaczenie zaczęły mieć także kwestie płynności finansowej (37 proc. vs. 34 proc.). Może to oznaczać, że mimo iż apetyt na transakcje M&A nie spada, to – wobec niepewnej sytuacji na świecie – znów główną rolę zaczynają odgrywać motywacje finansowe, a nieco mniejszą – prorozwojowe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.