18.09.2018/10:18

Na rynku żywności pochodzenie ma znaczenie

Patriotyzm gospodarczy wpływa na decyzje zakupowe naszych konsumentów, szczególnie w przypadku produktów spożywczych. Aż 60 proc. Polaków deklaruje, że krajowe pochodzenie produktów z tej kategorii zachęca ich do zakupu.

Producenci żywności coraz częściej promują swoje wyroby, podkreślając ich polski rodowód oraz wynikające z niego wyjątkowe cechy. Jednocześnie przybywa osób zwracających uwagę na tego typu komunikaty. Zdaniem ekspertów płeć nie ma wpływu na patriotyczne preferencje podczas zakupów. Jak zwraca uwagę Mariusz Pyc, dyrektor w Open Research, spośród spotykanych oznaczeń konsumentów najbardziej zachęca do zakupu hasło „Produkt polski”, a w drugiej kolejności „Produkt polski. Gwarancja jakości” oraz „Teraz Polska”. – Hasło „Produkt polski” jest najbardziej przekonującym komunikatem dla osób w wieku 60+. Młodzi lepiej reagują na hasło „Produkt polski – kupując, dajesz pracę” – zaznacza ekspert. Interesujące jest, jak Polacy postrzegają polskość produktu. – Okazuje się, że dla zdecydowanej większości respondentów to taki wyrób, który został wyprodukowany w naszym kraju. Znacznie mniejsze znaczenie ma to, czy marka ma polskiego właściciela bądź polskie korzenie – wskazuje Mariusz Pyc.

Trend umacniania się patriotyzmu zakupowego jest widoczny w naszym kraju od kilku lat i wydaje się, że nadal będzie przybierał na sile. Monika Berger, wiceprezes ds. handlu i marketingu w Zakładach Mięsnych Berger, ocenia, że jest to związane ze wzrostem świadomości społecznej i coraz powszechniejszą chęcią poszerzania wiedzy w zakresie zdrowej diety. – Polskość marki nie jest już odbierana negatywnie, wręcz przeciwnie – świadczy o wysokiej jakości i daje konsumentowi poczucie, że wybiera coś sprawdzonego – podkreśla Berger.

Patriotyzm konsumencki przejawia się także w skali mikro. Istnieje wyraźna tendencja do sięgania po produkty regionalne i lokalne. Jak wynika z analizy BGŻ BNP Paribas, do 2050 roku produkcja żywności na świecie wzrośnie o 60 proc., a największy wpływ na przyszłość rynku będą miały właśnie firmy lokalne. Zmiany w sektorze żywności będą możliwe dzięki przemianie pokoleniowej. Zdaniem analityków młodzi ludzie w większym stopniu stawiają na ekologię i jakość.

Polskość marki zachęca do zakupu
Jesteśmy świadomi, że zachowania i oczekiwania konsumenckie zmieniają się. Dziś konsumenci poszukują na opakowaniach informacji na temat produktów. Z badań wiemy, że kupujący coraz częściej deklarują, że polskość marki i producenta, oprócz ceny i jakości, najbardziej zachęca ich do zakupu. Istotna jest również regionalność – wybór lokalnych produktów, których pochodzenie łatwo określić, wywołuje pozytywne skojarzenia z miejscem, mieszkańcami, pozwala na identyfikowanie się. Odpowiedzią na te trendy jest przeprowadzona właśnie zmiana opakowania Cukru Białego 1 kg marki Diamant. Jednoznacznie komunikujemy na nim, że polski jest produkt i surowiec, z którego jest wytwarzany. Poza tym wskazujemy, że cukier Diamant powstaje z poszanowaniem środowiska naturalnego, w lokalnych cukrowniach położonych w Wielkopolsce i na Mazowszu.
Paweł Maciejewski, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Pfeifer & Langen Polska

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • dociekliwy konsument 18.09.2018

    A czy firmy, które mają w swojej nazwie nazwę naszego kraju są kapitałowo polskie?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.