12.08.2020/15:21

Najlepiej rozpoznawalne marki własne to produkty z segmentu nabiałowego

Udział marki własnej w Polsce w roku 2019 roku wyniósł 20 proc. I jest to jeden z niższych wskaźników w Europie.  Ale jest to wynik spójny z tym, co prezentują inne kraje naszego regionu, jak Słowacja, Czechy i Węgry.

Marka własna ma u nas relatywnie małe znacznie w porównaniu ze średnią europejską, za to bardzo dynamicznie się rozwija. Przez 10 lat jej udział w rynku rósł o ponad 8 p.p. Jest to związane z coraz większą koncentracją sieci handlowych w Polsce - wynika w analizy Nielsena zaprezentowanej podczas webinarium "Marki własne jak głodne lwy już polują na nasze portfele" 

Relatywnie mały udział marek własnych jest skorelowany ze strukturą handlu, gdzie wciąż mamy duży udział sklepów małoformatowych (do 300 mkw.), a właśnie w tych sklepach udział marki własnej jest niewielki. W Europie udział marek własnych zbliża się do 32 proc. – wskaźnik ten rośnie od kilkunastu lat Największy wzrost obserwowaliśmy w latach 2008 i 2009 (czyli w latach kryzysy).

Najwięcej marek własnych znajdziemy w Europie i Stanach Zjednoczonych. W Ameryce Południowej i Środkowej oraz w Azji marki własne mają niewielką pozycję i nie zwiększają swoich udziałów, co jest związane z mniejszą koncentracją sieci handlowych w tych częściach świata. 

W Polsce najsilniejszą kategorią w zeszłym roku wśród marek własnych był nabiał, który odpowiadał za 1/5 sprzedaży wartościowej wszystkich marek własnych. Jak silna była to grupa świadczy również to, że najlepiej rozpoznawalna wśród wszystkich marek własnych były marki nabiałowe, jak Mleczna Dolina czy Pilos.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także