25.07.2018/14:43

Nestle nie może opatentować kształtu batoników KitKat – koniec ponad 10-letniej batalii prawnej

Europejski Trybunał Sprawiedliwości ostatecznie odrzucił apelację producenta wafelków w czekoladzie KitKat, który opatentował w Europie charakterystyczny kształt słodkiej przekąski. To koniec trwającej ponad dekadę batalii prawnej. Sprawę opisuje BBC.

W 2002 r. czekoladowy gigant wystąpił o europejski znak towarowy dla batoników KitKat. Procedura przebiegła bez problemów. Jednak Nestle postanowiło opatentować także charakterystyczny kształt przekąski – poczwórnych trapezoidalnych paluszków, leżących na płaskim prostokącie. Sprawa toczyła się aż cztery lata, ale w końcu europejski urząd patentowy przyznał ochronę także kształtowi batoników KitKat – relacjonuje serwis BBC News.

W 2007 r. rozpoczęła się prawna awantura. Decyzję oprotestowała firma Cadbury, marka należąca do koncernu Mondelez, który produkuje podobne w kształcie batoniki Leo, ale przede wszystkim wytwarza batoniki Kvikk Lunsj. Ta mało komu znana marka to norweski przysmak i duma narodowa. Poczwórne batoniki wytwarzane są tam od 1937 r. – czyli pojawiły się na rynku zaledwie dwa lata po batonikach KitKat, początkowo noszących zresztą nazwę „Rowntree's chocolate crisp”.

Batalia przebiegała zygzakiem – od apelacji do apelacji. Prawnicy obu stron zacierali ręce i kasowali całe walizki pieniędzy. W końcu sprawa trafiła do niższej izby Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który stwierdził, że aby opatentować kształt wafelków, Nestle musi udowodnić, że jest rozpoznawalny na wszystkich rynkach Unii Europejskiej. To się nie udało w Belgii, Irlandii, Grecji i Portugalii, zatem sąd odrzucił wniosek Nestle.

Wyrok nie spodobał się żadnej ze stron. Nestle twierdziło, że nie da się potwierdzić rozpoznawalności kształtu na wszystkich rynkach bez wyjątku, natomiast Mondelez twierdził, iż błędem jest uznanie, że kształt batoników KitKat jest w ogóle „rozpoznawalny” na którymkolwiek z rynków.

W wydanym dzisiaj werdykcie ETS odrzucił obiekcje obu stron i ostatecznie stwierdził, że udowodnienie rozpoznawalności kształtu batoników we wszystkich bez wyjątku krajach wspólnego obszaru gospodarczego jest warunkiem sine qua non dla uzyskania patentu. Zatem europejski urząd patentowy musi zdjąć ochronę przyznaną kształtowi batoników KitKat.

Źródło: bbc.co.uk

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.