24.01.2017/10:05

Nowoczesny marketing w handlu detalicznym

Wiedza na temat zachowań klientów jest podstawą budowy strategii marketingowych przedsiębiorstw handlu detalicznego. Marketing rekomendacji i crowd sourcing to narzędzia zwiększające skuteczność działań marketingowych firm handlowych

(fragmenty prezentacji: „Wiedza na temat zachowań klientów jako podstawa budowy strategii marketingowych przedsiębiorstw handlu detalicznego.” Dr hab. Katarzyna Bilińska-Reformat oraz dr hab. Beata Reformat Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)

Umiejętnie pozyskana, a następnie wykorzystywana wiedza o zachowaniach współczesnych klientów przyczynia się do tworzenia wartości rynkowej, zarówno dla konsumenta, jak i samego przedsiębiorstwa. Pomaga w tym koncepcja Knowledge-Based Marketing, której idea koncentruje się z jednej strony na eksploatacji (dzieleniu się wiedzą i jej wykorzystaniu), a z drugiej strony na eksploracji wiedzy marketingowej (kreowaniu i współkreowaniu wiedzy) poprzez relacje i interakcje w celu zdobycia i utrzymania przewagi konkurencyjnej.

Współcześnie w handlu detalicznym mamy do czynienia z coraz bardziej wymagającymi, świadomymi swoich praw i wyedukowanymi konsumentami, przed którymi pojawiają się nowe możliwości porównywania oraz weryfikacji ofert producentów i usługodawców, a także ich komentowania w przestrzeni wirtualnej (fora dyskusyjne, portale społecznościowe, itp.) – marketing rekomendacji.

Analiza tej wiedzy konsumenckiej pozwala poznać stopień pewności klientów sieci handlowych, poziom akceptacji produktów i usług, docelowe potrzeby, a także chęć (umiejętność) korzystania z nowego typu narzędzi ułatwiających im dokonywanie zakupów. W tym celu pomocne stają się nowoczesne technologie informatyczne, które umożliwiają przetwarzanie, systematyzowanie i grupowanie pozyskanych informacji, co jest bardzo przydatne w procesie tworzenia strategii marketingowych generujących nową wartość dla konsumentów.

Nowoczesne zaplecze informatyczne umożliwia m.in. rozwój tzw. crowdsourcingu, czyli sposobu wykorzystywania zbiorowej wiedzy, zdolności, doświadczenia (zasobów tłumu) do rozwiązywania problemów, w tym m.in. budowy strategii marketingowych.

W odniesieniu do handlu detalicznego idea tego rozwiązania opiera się na założeniu, że duża, zróżnicowana zbiorowość konsumencka posiada większą zdolność do tworzenia zaskakujących, nieszablonowych pomysłów, wskazówek dla strategii przedsiębiorstw detalicznych, niż wąskie, specjalistyczne zespoły osób zatrudnione w ich działach marketingu.

Zastosowanie metody crowdsourcingu polega więc na pozyskiwaniu dużej liczby jak najbardziej zróżnicowanych opinii konsumentów, które powstają na bazie wiedzy, umiejętności, kreatywności i  doświadczenia zakupowego każdego z członków zbiorowości. W ten sposób wiedzę o klientach dostarczają przedsiębiorstwom handlu detalicznego oni sami, a informacje te mogą być zbierane w różny sposób, np. poprzez optymalizację serwisów pod wyszukiwarki internetowe, linki sponsorowane, rekomendacje w wyszukiwarkach internetowych, czy portale społecznościowe (np. Facebook, YouTube, Twitter, Google+, itp.).

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • PozycJanusz 14.06.2017

    Marketing internetowy, a zwłaszcza cały marketing zintegrowany w sieci jest w tym wypadku BARDZO WAŻNY. Wiem, bo w naszej branży napotykamy się na co dzień ze zjawiskiem: "Panie, postawiłem sklep internetowy i nikt tam nie kupuje!" - generalnie na tej samej zasadzie można postawić sobie billboard w środku lasu ;) Tak więc ludzie - poszerzajcie horyzonty, dowiedzcie się najpierw co to jest marketing zintegrowany w sieci (to ładnie ktoś wyjaśnił i jest nawet infografika: http://marketingmind.pl/marketing-zintegrowany-w-sieci/co-to-jest-marketing-zintegrowany/ ) a potem najzwyczajniej w świecie zabierzcie się za optymalizację strony, poprawcie treści pod wyszukiwarkę i dalej jazda z SEO (pozycjonowaniem), Adwords i mediami społecznościowymi - to dziś jest absolutny must have!! Z resztą ten sam sajt to fajnie wyjaśnia: http://marketingmind.pl/seo/pozycjonowanie-seo/
    Powodzenia i niech marketing będzie z Wami :)

  • krzyś 25.01.2017

    dodatkowym źródłem wiedzy są karty klientów i analizy paragonów ... tam jest kopalnia wiedzy i możliwość wspólnego z klientami działania ...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.