06.09.2019/09:08

Opakowanie może być sprzedażowym samograjem

Opakowanie może pełnić funkcję prostego pudełka czy pojemnika służącego do bezpiecznego przechowywania produktu i pozwalającego klientowi sklepu go zidentyfikować. Ale może być również efektywną bronią w boju o portfele konsumentów. Jak skutecznie wykorzystać ten ważny element marketingu strategicznego?

Podejmując taką, a nie inną decyzję zakupową konsumenci prawie zawsze kierują się wyglądem i atrakcyjnością opakowania czy etykiety. Pojawiające się na nich treści i grafika są potężnym narzędziem marketingowym pozwalającym wywołać impuls zakupowy. Dobrze zaprojektowane opakowanie produktu spożywczego może zwiększyć jego sprzedaż nawet o 45%.

Nie zawsze decyduje niska cena

Niska cena schodzi na dalszy plan, gdy na horyzoncie pojawia się intrygujące opakowanie. Idąc do sklepu z zamiarem kupienia np. kawy, zwykle szukamy znanej sobie ulubionej marki albo decydujemy się wypróbować coś nowego, jeśli opakowanie nam się spodoba. Ciekawym przykładem sprzed 19 lat są trudne początki kawy MacCoffee na dziewiczym dla siebie ukraińskim rynku. O ile w skali kraju ekspansja przebiegała bezproblemowo, o tyle sprzedaż we Lwowie, w mieście z rozwiniętą kulturą konsumpcji kawy, kulała.

Badanie zlecone wówczas firmie marketingowej AMGC Right Decision przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 820 konsumentów wykazało, że barierą w sprzedaży nowej kawy nie był jej smak, ale wygląd opakowania. Potencjalnym nabywcom nie podobał się widniejący tam amerykański sztandar i orzeł nad filiżanką. Negatywnym czynnikiem był również brak pary nad filiżanką. Mogło to sugerować, że kawa nie jest gorąca, tymczasem dla aż 45% respondentów „gorąca, aromatyczna kawa” jest synonimem jej dobrego smaku. Na przeprojektowanych opakowywaniach produktów marki MacCoffee, dostępnych dziś również w Polsce, pierwszoplanową rolę grają ziarna kawy i filiżanka z parującym, gorącym napojem. Para wodna pojawiła się w nowym logo marki. Taki motyw jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych dla 13% konsumentów.

Różne kraje, różny design

Z badań agencji GfK przeprowadzonych w Polsce i badań firmy AMGC Right Decision zrobionych na Ukrainie wynika, że około 15% konsumentów mleka świadomie wybiera dany produkt zaliczający się do tej kategorii, kierując się atrakcyjnością butelki czy kartonu. A ile osób robi to nieświadomie? Eksporterzy powinni pamiętać, że opakowanie tego samego produktu powinno być dopasowane pod względem designu do specyfiki danego rynku. Interesujące wyniki przyniosły m.in. testy czterech opakowań mleka koziego przeprowadzone przez AMGC Right Decision w sklepach delikatesowych na Ukrainie. Chciano się również dowiedzieć, dlaczego karton z mlekiem pewnego polskiego producenta ma najsłabszą percepcję wśród kupujących. Okazało się, że dwóch na trzech konsumentów mleka preferuje transparentne opakowania, przez które widać zawartość. Do tego dla 14% respondentów kartoniki z mlekiem były podobne do opakowań mydła i produktów chemii gospodarczej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.