04.02.2020/10:18

Opłata od cukru, małpek i nowa akcyza zmienią nawyki konsumentów?

Udział wódek w polskiej konsumpcji mocnych trunków w ciągu ostatnich 30 lat spadł z ponad 70 proc. do 36 proc. Nowe przepisy dotyczące akcyzy i tzw. opłaty od małpek, mogą ten stan rzeczy jeszcze bardziej zmienić, donosi „Rzeczpospolita”.

Dziennik powołuje się na raport Pracodawców RP, w którym przedstawiono, jak dziś piją Polacy. Piwo odpowiada za ponad połowę wypijanego alkoholu (55–56 proc.), zaraz za nim są napoje spirytusowe (36 proc.) przed winem (8–9 proc.). Coraz większą popularnością cieszą się także piwa bezalkoholowe.

Dziennik przypomina, że jeszcze w 1970 r. gazety pisały, że wódki w Polsce sprzedaje się czterokrotnie więcej niż wody mineralnej. Dziś pod względem całkowitej konsumpcji alkoholu z wynikiem 11,7 l na głowę rocznie Polska jest na 17. miejscu w Europie. Według danych Nielsena wartość rynku alkoholu w Polsce osiągnęła jesienią rekordowe 36,2 mld zł i urosła r/r o 6,1 proc.

Z raportu Pracodawców RP wyłaniają się trzy trendy - tzw. premiumizacja, czyli rosnącą popularność droższych alkoholi, popularność małpek oraz coraz lepsza sprzedaż piwa bezalkoholowego.

Z kolei wyniki analizy przygotowanej przez Instytut Staszica przywoływane przez „Rzeczpospolitą” prognozują, że opłata za słodkie napoje spowoduje wzrost konsumpcji piwa smakowego. Opłata za cukier nie będzie dotyczyć piwa, natomiast przy niskoprocentowych rodzajach piwa będzie ona wyższa dla słodkich napojów niż akcyza.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.