Optymizm konsumentów spadł, ale wzrosła skłonność do zakupów
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów, mierzony przez Ipsos, spadł minimalnie z poziomu 102,55 pkt w sierpniu do 102,22 pkt we wrześniu. Wzrosła natomiast skłonność Polaków do zakupów. W sierpniu wynosiła ona 106,75 pkt, a w mijającym miesiącu 107,96 pkt. Był to jedyny wskaźnik, którego wartość wzrosła w badanym okresie.
Wskaźnik oceny klimatu gospodarczego, wskaźnik oceniający bieżącą sytuację społeczno-ekonomiczną i wskaźnik oczekiwań nieco spadły o około 2 pkt., osiągając odpowiednio wartości 93,61 pkt. 98,07 i 104,87 pkt.
- To lekkie pogorszenie się oceny klimatu gospodarczego, bieżącej sytuacji społeczno-gospodarczej i mniej optymistyczna prognoza rozwoju społeczno-gospodarczego Polski może być związane z zahamowaniem tempa wprowadzenia obietnic wyborczych partii rządzącej w zakresie obniżenia wieku emerytalnego i medialnych doniesieniach o pojawiających się kłopotach w bilansowaniu budżetu - tłumaczą eksperci Ipsos.
Ich zdaniem można także zauważyć wpływ zawirowań polityczno-personalnych: odwołanie ministra skarbu Dawida Jackiewicza czy kontrowersje wokół obsady rad nadzorczych w spółkach skarbu państwa związane z osobą wiceministra MON Bartłomieja Misiewicza.
Według interpretacji Ipsos, na lekki wzrost skłonności Polaków do zakupów miało natomiast wpływ rozpoczęcie roku szkolnego 2016/2017.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego w dniach 9-13 września br. na reprezentatywnej, losowokwotowej próbie 1 tys. Polaków w wieku minimum 15 lat.
9