21.07.2020/11:54

Panattoni: logistykę napędza e-commerce

Lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, podsumował pierwsze półrocze 2020 r. Deweloper podpisał umowy najmu na ponad 1 mln m kw. – ponad dwa razy więcej niż w analogicznym okresie rozliczeniowym roku poprzedniego. 

Wolumen transakcji osiągnął 1 097 253 m kw. - to blisko 125 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego -  z czego zaledwie 6 proc. stanowiły ekspansje. 

– To bardzo dobry wynik i potwierdzenie atrakcyjności branży nieruchomości przemysłowych, która z sektora nieruchomości komercyjnych dotychczas najlepiej zareagowała na pandemię COVID-19 – komentuje Robert Dobrzycki, CEO Panattoni.

Analiza kwartalna pierwszego półrocza 2020 r. W pierwszych trzech miesiącach deweloper wynajął 425 715 m kw. (na 950 000 m kw. w skali całej branży) – 45 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2019 r, a największa aktywność najemców przypadła na marzec – tylko w tym miesiącu łączny wolumen transakcji zwiększył się niemal dwukrotnie osiągając 207 000 m kw. Wtedy w Polsce ogłoszono pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem SARS COV-2, zaś 20 marca wprowadzono stan epidemii w naszym kraju. 

– E-commerce stał się jeszcze ważniejszym kanałem sprzedaży niż dotychczas i jednocześnie głównym motorem napędowym logistyki. Na dobry wynik pierwszego kwartału wpływ miały również sieci handlowe, które zabezpieczały ciągłość łańcucha dostaw przestawiając się z dotychczas popularnego rozwiązania dostawy just-in-time. Warto dodać, że sytuacja epidemii wymagała szybkich reakcji, co przełożyło się na dużo większą decyzyjność przez najemców właśnie w marcu. – komentuje Robert Dobrzycki.  

Wbrew spodziewanemu spadkowi aktywności najemców w perspektywie krótkoterminowej, popyt na powierzchnie magazynowe nie ustał również w drugim kwartale 2020 r., a wręcz wzrósł. Wolumen transakcji Panattoni w kolejnych trzech miesiącach osiągnął 671 538 m kw., - o ponad 57 proc. więcej niż w pierwszym kwartale br., i 3,5 krotnie więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział sektorów w popycie uległ nieco zmianie w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku – o ile w pierwszych trzech miesiącach dominowali operatorzy logistyczni, których procesy były dedykowane głównie sprzedaży w internecie, tak teraz na scenę wkroczyły sieci sklepów intensyfikujące podejście omnichannelowe na korzyść on-line’u lub same sklepy internetowe. Zwiększył się również udział przedsiębiorstw produkcyjnych. 

– To pierwsze symptomy trendu czy chęci uniezależnienia się przedsiębiorstw produkcyjnych od Azji i zatrzymania lub wręcz przywrócenia produkcji bliżej miejsc konsumpcji – dodaje Dobrzycki.

Regiony atrakcyjne dla najemców

Największym zainteresowaniem najemców cieszyła się Warszawa i Okolice. Region był najczęściej wybierany przez najemców, którzy w efekcie wynajęli ponad 180 000 m kw. Na drugim miejscu uplasowała się Wielkopolska z blisko 103 000 m kw. wynajętej powierzchni, a trzecie miejsce ze względu na liczbę podpisanych najmów zajęły ex aequo Trójmiasto z 104 500 m kw. i Polska Centralna z 78 000 m kw. Warto wspomnieć również o Górnym Śląsku – tu deweloper wynajął łącznie 85 650, w tym podpisał umowę na realizację centrum dystrybucyjnego, które jest dedykowane producentowi odzieży i akcesoriów sportowych.

Praca wrzała również na budowie. W pierwszym półroczu 2020 r. Panattoni prowadziło kilkadziesiąt inwestycji - na koniec czerwca deweloper miał w budowie 857 395 m kw. Panattoni rozpoczęło budowę nowych parków w Warszawie i okolicach (np. Panattoni Park Konotopa III, A2 East Warsaw Park), w Polsce Centralnej (Panattoni Park Stryków IV), na Śląsku (Panattoni Park Czeladź V) czy w Trójmieście (Panattoni Park Tricity South II) i lubuskim (Panattoni Park Gorzów Wielkopolski). Deweloper zainicjował również debiut Olsztyna na rynku obiektów multitenant rozpoczynając realizację pierwszego centrum dystrybucyjnego w regionie.

Również klienci BTS’owi mogli liczyć na aktywność Panattoni, który wystartował z następującymi realizacjami: obiekt przemysłowo-magazynowy dla Phoenix Contact E-Mobility GmbH w Rzeszowie, obiekt magazynowy dla K-Flex w Uniejowie, centrum dystrybucyjne dla producenta odzieży i akcesoriów sportowych w Czeladzi,  czy fabryka grilli w Zabrzu dla firmy Weber.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy, deweloper dostarczył na rynek 321 660 m kw., w tym A2 Warsaw Park – największy budynek magazynowy w regionie Warszawy – o powierzchni ponad 100 000 m kw. Otwarte zostało również centrum logistyczne DSV Solution w Skarbimierzu, które obsługuje koncern Mondēlez International i dwa zakłady produkcyjne firmy znajdujące się w sąsiedztwie, a są nimi fabryki czekolady oraz gum i cukierków.
 

Dodaj komentarz

Więcej na temat:

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także