01.12.2020/11:29

Pandemia zmienia postawy konsumenckie

Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Ponad połowa z nas deklaruje, że stara się unikać produktów szkodzących środowisku. Dostrzegamy też zbytnią konsumpcję współczesnego społeczeństwa. 59 proc. badanych chętniej wybiera produkty krajowe niż z importu. W porównaniu z trzema europejskimi krajami – nasze postawy są bardziej świadome niż postawy Czechów, jednak mniej świadome niż Włochów i Niemców – wynika z badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia dla Szkoły Głównej Handlowej, Katedry Badań Zachowań Konsumentów.

Ryzyko związane z pogorszeniem sytuacji gospodarczej w kraju jak i osobistej sytuacji badanych powoduje, że myślimy o aspektach, które wcześniej nie wydawały nam się kluczowe i decydujące. W większym stopniu zwracamy uwagę na to, czy kupując dany produkt wspieramy rodzimą gospodarkę, czy dany produkt nie szkodzi środowisku i czy na pewno służy nam i naszemu zdrowiu. 

Spośród czterech badanych krajów europejskich największy patriotyzm konsumencki deklarują Włosi – niemal trzy czwarte z nich woli produkty krajowe niż z importu. Wyniki w pozostałych krajach są bardzo zbliżone – w Polsce 59 proc. respondentów deklaruje wybór polskiego produktu.

Patriotyzm konsumencki (ARC Rynek i Opinia)

Analizując postawy proekologiczne wyraźnie widać, że są one również najbliższe Włochom, chociaż w pozostałych badanych krajach odsetek osób deklarujących troskę o środowisko w swoich codziennych wyborach również jest wysoki.

W Polsce najwyższy odsetek badanych (57 proc.) przyznaje, że stara się unikać produktów, które szkodzą środowisku. Połowa z nas jest wyczulona na niewłaściwe traktowanie pracowników przez firmę i jest gotowa, przynajmniej na poziomie deklaracji, nie wybierać produktów takiej firmy. Niemal połowa badanych (44 proc.) zwraca uwagę na to, czy opakowanie produktu daje się zrecyklingować. Co trzeci Polak (35 proc.) przyznaje, że bardziej niż dotychczas zwraca uwagę na to, czy produkty kosmetyczne były testowane na zwierzętach.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • DR 02.12.2020

    W UE nie wolno testować produktów kosmetycznych na zwierzętach w związku z tym taka deklaracja już się nie pojawia na opakowaniach, SGH chyba nie jest na bieżąco.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także