16.06.2020/16:04

Pandemia zmusiła Polaków do kupowania w internecie

Gdy skończyła się faza paniki, która charakteryzowała się wzrostem sprzedaży niektórych kategorii nawet o 300 proc., Polacy rozpoczęli na masową skalę przygodę z zakupami on-line – mówi Przemysław Dwojak, retail ekspert GfK, podczas webinaru „Handel w Polsce w 2020 roku. Wpływ COVID-19 na krajobraz handlowy”.

W związku z pandemią i wynikającą z niej przymusową izolacją, liczba gospodarstw domowych, które zdecydowały się na zakup dóbr FMCG przez internet wzrosła o 1,5 miliona – wynika z badania GfK. W przypadku zakupów spożywczych był to wzrost 3 p.p., a jeśli chodzi o kosmetyki i produkty z segmentu home care, sprzedaż wzrosła o ponad 10 p.p. Łącznie, zakupy FMCG on-line wzrosły z 1 proc. do 1,4 proc. 

Odpowiedzią przedsiębiorców było mocniejsze wejście w sprzedaż on-line. – W przypadku dużych sieci handlowych rozwój sprzedaży on-line jest naturalnych wchodzeniem w świat cyfrowy i wspomaganiem sprzedaży stacjonarnej. W przypadku kanału niezależnego handel on-line jest często próbą pozostania na rynku. Siłą handlu on-line jest dziś mnogość graczy z ograniczonym potencjałem, ale skoncentrowanych wokół market place-ów. Należy pamiętać że na 40 mld zł połowa przypada na jeden marketplace – Allegro – mówi Przemysław Dwojak.

I dodaje: – Nasza analiza pokazała, że jeśli weźmiemy wszystkie sieci zlokalizowane w 530 dużych centrach handlowych w Polsce, w pięciu największych kategoriach produktowych pięć największych marek generowało 80 proc. ruchu internetowego. To prowadzi do wniosku, że duży może więcej – tłumaczy ekspert.

– LPP ma 11 proc. udziału on-line w całości sprzedaży od 2019 do 2020. To znakomity wynik, którego konkurenci mogą pozazdrościć. Podobnie jak pięciokrotny wzrost sprzedaży on-line w maju, osiągnięte dzięki zamkniętym sklepom stacjonarnym. Trudno sobie jednak wyobrazić, aby ten poziom sprzedaży się utrzymał, po otwarciu salonów stacjonarnych. Gdyby ta pięciokrotność utrzymała się przez kolejne miesiące to LPP mogłoby się pochwalić sprzedażą on-line na poziomie 5 mld zł, co stanowiłoby 12,5 proc. wartości całego handlu on-line i prawie połowę wartości sprzedaży LPP ogółem. Wydają się to cyfry nieprawdopodobne – tłumaczy ekspert.

Ekspert przypomniał, że w 2019 r. obroty w handlu detalicznym w Polsce wyniosły niemal 437 mld zł, w tym sprzedaż w centrach handlowych sięgnęła niemal 126 mld zł, zaś na rynku e-commerce przekroczyła 39 mld zł.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • geon 17.06.2020

    Trzeba przyznać, że LPP ładnie weszło w e-commerce

  • kierowca 17.06.2020

    LPP mocno postawiło na sprzedaż online podczas pandemii i wyszli na tym bardzo dobrze.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.