21.12.2016/16:47

Perspektywy rozwoju rynku dla e-grocery w Polsce

W Polsce wydatki na zakupy produktów spożywczych przez Internet (e-grocery) stanowią 0,2% całego rynku FMCG – dla porównania, w Wielkiej Brytanii jest to aż 6%. Zainteresowanie e-zakupami produktów spożywczych cieszy się rosnącą popularnością na wszystkich zachodnich rynkach – tendencja ta jest szczególnie widoczna na rynku brytyjskich e-marketów, gdzie tempo wzrostu utrzymuje się na poziomie 26% rocznie. Jakie produkty trafiają zatem do świątecznych, wirtualnych koszyków Polaków?

Według danych supermarketu online – Frisco.pl, za przeciętny koszyk w pierwszym półroczu 2016 roku klienci zapłacili ponad 250 zł. W okresie świątecznym wartość zamówień znacząco wzrasta (średnio o 32%). Klienci są skłonni wydać najwięcej (w porównaniu do wcześniejszych miesięcy) na ekskluzywne (a tym samym droższe) słodycze. Liczba zamówień słodyczy wzrasta o 27%, a wartość pojedynczego zamówienia rośnie aż o 92%. Nieco mniejszą, lecz nadal bardzo wysoką popularnością, podczas zakupów świątecznych cieszą się również wysoko gatunkowe alkohole – wartość zamówień tej kategorii produktów wzrasta o 73%.

- Obserwując zmiany w koszykach naszych klientów w okresie przedświątecznym, zauważamy nie tylko wzrost liczby zamówień, ale także ich wartości. Związane jest to z chęcią uniknięcia tłumów w sklepach stacjonarnych w okresie, gdy dokonywane zakupy są również większe. W koszykach naszych klientów znajduje się wtedy znacznie więcej produktów premium, szczególnie alkoholi i słodyczy. Zapracowani Polacy coraz częściej cenią swój wolny czas i wolą spędzić go z rodziną, niż na bieganiu z koszykiem i dźwiganiu zakupów do domu – mówi Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl

Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet. W związku z tym, że e-koszyki są zwykle większe niż tradycyjne, większość konsumentów wybiera zakupy z dowozem do domu, zamiast osobistego odbioru produktów ze sklepu. Konsumenci zwracają uwagę na to, że jest to opłacalne ze względu na oszczędność czasu i możliwość uniknięcia kolejek. Korzyści te zyskują na znaczeniu szczególnie w okresie przedświątecznym, z uwagi na zwiększoną liczbę konsumentów w tradycyjnych sklepach stacjonarnych, wydłużony czas oczekiwania w kolejkach, mniejszą dostępność popularnych produktów czy trudności związane z dojazdem do sklepu.

Eksperci szacują, że do 2020 roku wartość rynku e-grocery w Polsce osiągnie nawet 2,5 mld zł, a wzrost zainteresowania zakupami spożywczymi online będzie utrzymywał się na poziomie 30% rocznie.

Coraz więcej e-zakupów produktów spożywczych dokonywanych jest poprzez urządzenia mobilne. W tej chwili aż 41% konsumentów, robiących zakupy online, korzysta z tego rozwiązania. Rośnie również liczba aplikacji, których celem jest ułatwienie procesu dokonywania zakupów. W przyszłości niezwykle istotne będzie, by spółki chcące rozwijać ten obszar swojej działalności skupiły się na optymalizacji rozwiązań – wprowadzały przyjazne aplikacje mobilne oraz szybkie i elastyczne dostawy do domów konsumentów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.