30.11.2020/10:00

Pianki i żelki - kategoria z potencjałem

Kategoria żelek i pianek dynamicznie rośnie i nawet w trudnym okresie pandemii generuje wzrosty. Obecnie sprzedaż tej kategorii w cenach detalicznych sięga już w naszym kraju 550 mln zł – to o prawie 5,5% więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Anna Stróżyńska, marketing director, HARIBO (fot. materiał partnera)

Pomimo wielu ograniczeń związanych z pandemią, które miały negatywny wpływ na sprzedaż słodyczy impulsowych, zainteresowanie żelkami wśród polskich konsumentów nie spada. Według danych agencji badawczej Nielsen kategoria żelek i pianek rośnie wartościowo od początku 2020 roku o ponad 6%. Również marka HARIBO, jako lider w kategorii, odnotowuje od początku roku wzrost sprzedaży wartościowej o ponad 9%*.

Dynamika wzrostu HARIBO związana jest z rozwijaniem oferty żelek. Właściciel marki uważnie śledzi trendy konsumenckie i wprowadza nowości odpowiadające na potrzeby i oczekiwania klientów. Obecnie HARIBO jest wyborem nr 1 dla połowy konsumentów**.

Żelki – mała przyjemność dla każdego

Jak pokazują badania, żelki kupowane są co najmniej raz w tygodniu, najczęściej w dyskontach lub hiper - i supermarketach. Ich zakup zazwyczaj jest spontaniczny, a nabywane są, aby były pod ręką, kiedy przyjdzie ochota na cos słodkiego. W trwającym od marca okresie pandemii obserwowaliśmy zmianę w zachowaniu konsumentów. W czasie izolacji społecznej Polacy ograniczali wizyty w sklepach, ale kiedy już decydowali się na zakupy, to kupowali więcej i chętniej wybierali większe opakowania produktów. W tym okresie najbardziej liczyły się względy praktyczne i wygoda.

Większa paczka zapewniała zapas produktu na dłużej, bez konieczności szybkiego wychodzenia z domu w celu uzupełnienia zapasów. Jednocześnie konsumenci chętnie sięgali po żelki, bo kojarzą się one z przyjemnością i radością. Polacy są narodem bardzo towarzyskim, ceniącym sobie więzi z przyjaciółmi oraz możliwość spotkań w gronie bliskich i znajomych. Kiedy z uwagi na pandemię koronawirusa zostaliśmy pozbawieni tej ważnej części naszego życia, aby urozmaicić domową codzienność, szukaliśmy nowych okazji konsumpcyjnych i zaczęliśmy odnajdować radość i przyjemność w drobnych rzeczach. Tutaj też uzasadnienie znajduje wzrost sprzedaży żelek.

HARIBO wyznacza trendy

Polscy konsumenci, wybierając słodycze zwracają uwagę głównie na smak, jakość i markę. Te preferencje są odzwierciedleniem trendów obserwowanych na innych rynkach i świadczą o rosnącej świadomości klientów. Zauważalne są także dwa inne trendy – klienci poszukują nowości, chcą eksperymentować z różnymi smakami, a dodatkowo rozwija się trend „convenience”, czyli docenianie dostępności i wygody.

Konsumenci sięgają po żelki, bo uważają je za mniej kaloryczne od innych słodyczy, ale też dlatego, że zapakowane są w poręczne torebki i nie brudzą rak. Najbardziej lubiane przez konsumentów są niezmiennie żelki owocowe. Jednocześnie coraz bardziej popularne stają się warianty kwaśne. Widzimy tu znacznie szybszą dynamikę wzrostu niż w przypadku żelek owocowych. Żelki kwaśne są odpowiedzią na potrzeby osób poszukujących ciekawych doznań smakowych. Różnorodność oraz możliwość wyboru spośród wielu wariantów jest dla konsumentów bardzo ważna. Żelki są produktem impulsowym, wybieranym ze względu na zróżnicowane smaki, atrakcyjne kształty oraz zwracające uwagę opakowanie.

Biorąc pod uwagę preferencje konsumentów, w tym roku HARIBO wprowadziło na polski rynek nowy produkt – Starmix. Jest to kompozycja sześciu rodzajów żelek w jednym opakowaniu, co zapewnia różnorodność i wygodę oraz daje możliwość dzielenia się z bliskimi. To doskonałe rozwiązanie dla klientów, którzy w badaniu HARIBO przyznali, że zazwyczaj kupują więcej niż jedną paczkę żelek – nie tylko dla siebie, ale i innych domowników. Konsumenci żelek są bowiem we wszystkich grupach wiekowych. To produkty związane z odczuwaniem przyjemności, po które sięgamy w bardzo różnych sytuacjach, np. podczas oglądania filmów, jazdy samochodem czy spożywamy jako drobną przekąskę w ciągu dnia. Jak pokazują badania, zwyczaje konsumpcji żelek nie zmienią się znacząco w przyszłości. Mimo że cześć konsumentów deklaruje mniejsze spożycie słodyczy, raczej nie będą oni rezygnować z żelek, a cześć deklaruje nawet, że będzie ich jeść więcej.

Lider rynku

Konsumenci uważają HARIBO za eksperta w kategorii i są bardzo lojalni wobec tego brandu. HARIBO postrzegane jest jako marka dla dzieci i dorosłych, oferującą żelki wysokiej jakości. W związku z tym HARIBO ma duże ambicje dotyczące penetracji rynku. Celem jest dalsze rozszerzanie dystrybucji oraz zwiększanie sprzedaży poprzez zachęcanie konsumentów do jeszcze częstszego sięgania po produkty marki. Ponieważ żelki są produktem impulsowym, bardzo ważna jest ich dostępność i dobra ekspozycja w punktach sprzedaży. Dlatego HARIBO zapewnia silne wsparcie marketingowe swoich produktów. Firma przeprowadza akcje w punktach sprzedaży, jest obecna w największych stacjach telewizyjnych ze spotem promującym produkty HARIBO, a także buduje relacje ze swoimi fanami za pomocą mediów społecznościowych. Silne więzi z konsumentami, obok jakości produktów, są bowiem dla marki HARIBO priorytetem.

 

* źródło: HARIBO za Nielsenem – Panel handlu detalicznego, cała Polska z dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, kategoria: żelki i pianki, okres skumulowany: styczeń 2020 -lipiec 2020 vs styczeń 2019-lipiec 2019

** źródło: dane z badania potrzeb i zwyczajów związanych ze spożywaniem żelek, GfK na zlecenie HARIBO, kwiecień 2020

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.