27.01.2021/08:07

Pięć kluczowych trendów, które kształtowały rynek spożywczy w 2020 r. [BADANIE]

Firma badawcza PMR przygotowała zestawienie pięciu najważniejszych trendów, które oddziaływały ma handel detaliczny artykułami spożywczymi w ub.r . W ocenie analityków, sektor spożywczy mniej odczuł negatywne skutki pandemii koronawirusa, niż inne segmenty handlu detalicznego. 

Pandemia przyspieszyła  rozwój e-grocery

- Rok 2020 to okres niezwykle szybkiego rozwoju sprzedaży internetowej we wszystkich kategoriach, ale na rynku spożywczym był on wyjątkowo dynamiczny. Związane to było z niskim stopniem rozwoju sprzedaży internetowej w tym segmencie, także spowodowanego problemami największych graczy (Alma, Piotr i Paweł, Tesco). Z drugiej strony popyt akcelerowała niezbędność produktów spożywczych do codziennego funkcjonowania, a co za tym idzie, konieczność ich regularnych zakupów. Już w kwietniu 2020 r. w badaniu PMR około 7proc. Polaków zadeklarowało, że dokonało zakupów spożywczych online w ciągu minionych trzech tygodni po raz pierwszy. Około 18 proc. zrobiło takie zakupy po raz kolejny - komentuje Agnieszka Skonieczna, Retail Business Unit Director PMR.

Dlatego też wzrost popularności e-grocery został napędzony wiosennym lockdownem, a także wiosennymi i jesiennymi  limitami osób w sklepach ogólnospożywczych. Na wzrost popytu ze strony konsumentów momentalnie odpowiedziały sieci spożywcze, wprowadzając opcję zakupów internetowych.

Najczęściej był to wariant click & collect, rzadziej wersja klasycznej (płatność online i dostawa kurierem), co ma związek ze specyfiką oferowanych produktów. Część sieci zdecydowało się również na współpracę z aplikacjami typu Glovo. Rok 2020 w każdym miesiącu przynosił informację o nowych działaniach sieci detalicznych w obszarze e-commerce.

Usługi click & collect wprowadzili między innymi, w różnym zakresie terytorialnym i dla różnej liczby produktów, Auchan, Carrefour, Delikatesy Centrum czy Żabka. Nie zabrakło także sieci, które rozwijały dostawy produktów pod drzwi klienta, chociaż rozwój w tym kierunku, w obecnej chwili, nie jest jeszcze powszechny.

W październiku zasięg e-sklepu o Mysłowice i Bytom poszerzył Carrefour, a dostawy do domu, na razie tylko w Lublinie, uruchomiła Stokrotka. Jednym z bardziej istotnych wydarzeń roku w segmencie e-grocery było także wejście Frisco.pl na rynek wrocławski. Stolica Dolnego Śląska to pierwsze miasto po Warszawie, w którym jeden z największych spożywczych sklepów internetowych w Polsce rozpoczął działalność. Szczegółowo o rozwoju rynku e-grocery pisaliśmy tutaj.

Wieloformatowość i ewolucja formatów

Jak podkreśla Agnieszka Skonieczna coraz większa konkurencja na rynku oraz zmiany w zachowaniu konsumentów, także w związku z epidemią COVID-19, sprawiają, że rośnie popularność mniejszych formatów sklepów oraz dokonywania zakupów w sklepach położonych bliżej miejsca zamieszkania lub pracy konsumenta. W tej sytuacji najbardziej zyskują formaty takie jak dyskonty i proximity supermarkety (to sklepy położone blisko miejsca zamieszkania, ale jednak dysponujące szerokim asortymentem) oraz sklepy convenience (zlokalizowane w centrach miast, oferujące szeroką gamę produktów gotowych do natychmiastowego spożycia).

- W następstwie epidemii COVID-19 wiele sieci podjęło decyzję o przyspieszeniu wdrożenia e-sklepu. Wśród firm, które w zaledwie kilka tygodni opracowały swoje sklepy internetowe są Polomarket, Stokrotka, Frac czy Topaz. Wiele innych sieci podjęło decyzję o oferowaniu swoich produktów w internecie w innej formie – Biedronka i Carrefour Express nawiązały współpracę w zakresie dostaw z Glovo, Kaufland oferował pudełka zawierające wszystkie niezbędne produkty w e-sklepie Mango - wylicza ekspertka PMR.

I dodaje: - Jedną z sieci, która intenstywnie inwestuje w nowe formaty jest Carrefour. W 2020 r uruchamiał on zarówno sklepy Supeco, będące połączeniem dyskontu z hurtownią cash & cary, jak i sklepy Carrefour Bio, dedykowane produktom naturalnym i ekologicznym. Francuski operator rozwija również sklepy na stacjach paliw. Pod koniec 2020 r. miał już ponad 80 takich placówek, a w 2021 r. ich liczba  może przekroczyć 100. W sklepy na stacjach paliw celuje również Auchan, ze swoim nowym formatem Easy Auchan (we współpracy z BP).

Ciekawym wydarzeniem było również wejście do Polski sieci Mere. Rosyjski detalista działa w formacie hard dyskontów, czyli w opozycji do trendu, w jakim ewoluują pozostałe sieci dyskontowe działające w Polsce: z obsługą zza lady dla wędlin i serów czy też coraz szerszą ofertą produktów świeżych, delikatesowych, dań gotowych czy zdrowej  żywności. Mere celuje w 100 placówek w Polsce, ale póki co działa wyłączenie w Częstochowie, z planami na uruchomienie drugiego sklepu w Radomiu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także