21.10.2016/12:47

Pobór podatku handlowego już zawieszony. Deklaracje podatkowe trzeba jednak składać

19 października weszło w życie rozporządzenie ministra rozwoju i finansów w sprawie zaniechania poboru podatku od sprzedaży detalicznej. Przepisy tego aktu prawnego mają zastosowanie do przychodów osiągniętych od 1 września do 31 grudnia br. Nie oznacza to jednak, że firmy zwolnione zostały równocześnie ze składania deklaracji podatkowych.

Jak wynika z wcześniejszych szacunków Ministerstwa Finansów, podatek handlowy płacony będzie przez około 200 podmiotów działających na polskim rynku. Chodzi o firmy prowadzące sprzedaż detaliczną, w których przychody z tego tytułu przekraczają 17 mln zł w skali miesiąca. Resort finansów potwierdza, że rozporządzenie, które właśnie weszło w życie, nie zwalnia z innych obowiązków podatkowych, w tym z obowiązku składania miesięcznych deklaracji podatkowych (PSD-1).

- Zaniechanie poboru podatku będzie oznaczało, że za okres wskazany w rozporządzeniu podatku nie pobiera się w ogóle, zatem nie jest to jedynie odroczenie zapłaty podatku, a całkowita rezygnacja z pobierania - tłumaczy ponadto Dominika Kupisz, kierująca praktyką podatkową w kancelarii Squire Patton Boggs.

Dlaczego pobór podatku handlowego został zaniechany? Polskie władze zdecydowały się na taki krok, chcąc wypełnić w ten sposób wydany przez Komisję Europejską "nakaz zawieszenia" podatku, który wiązał się ze wszczęciem przez KE szczegółowego postępowania wyjaśniającego w sprawie tej daniny. Komisja zdecydowała się na użycie takiego środka, gdyż obawia się, że wprowadzony w Polsce podatek może faworyzować niektóre przedsiębiorstwa kosztem innych. Najwięcej wątpliwości wzbudzają progresywne stawki oparte na wielkości przychodów oraz wysoka kwota wolna od podatku, które w praktyce oznaczać mogą, iż przedsiębiorstwa o niskich przychodach uzyskają selektywną przewagę nad swoimi konkurentami, z naruszeniem unijnych zasad pomocy państwa.

- W związku z możliwością podjęcia przez Komisję Europejską ostatecznej decyzji uznającej, iż  przepisy  ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej są niezgodne z regułami pomocy publicznej, może zaistnieć  konieczność  zwrotu tej pomocy,  co mogłyby  narazić  Skarb Państwa na stratę - tłumaczy Ministerstwo Finansów. Przygotowane rozporządzenie ma również, zdaniem resortu, "służyć przedsiębiorcom narażonym na niedogodności wynikające z niejasnej sytuacji prawnej".

Przypomnijmy, niezależnie od rozporządzenia ministra rozwoju i finansów, trwają prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej uchwalonej przez Sejm w lipcu tego roku. 20 października rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej wpłynął do Sejmu i od razu został skierowany do pierwszego czytania. Nowej ustawy nie uda się jednak uchwalić przed 25 października.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.