02.05.2017/13:03

Pociąg do Almy. Wielu chętnych w kolejce po świetne lokalizacje

Zamknięcie sieci delikatesów Alma spowodowało ekspansję konkurencyjnych marek, które zajęły powierzchnie zarezerwowane wcześniej przez krakowskiego operatora.

Atrakcyjnymi lokalizacjami interesują się wszystkie sieci. Dlatego na dawnych sklepach Almy możemy dziś zobaczyć logo Api Marketu, Biedronki, Carrefoura, Intermarche, Lewiatana, Lidla, Piotra i Pawła czy Spara. Niebawem ta lista się wydłuży, w pierwszej kolejności najprawdopodobniej o szyld E.Leclerc. - Jeśli spojrzeć na zestaw marek, które szybko zajęły powierzchnie po Almie, zauważymy, że dobra lokalizacja będzie nie do odrzucenia zarówno dla pozycjonujących się wyżej niż przeciętny gracz na rynku supermarketów Piotr i Paweł, jak i dla celującego w niższą półkę konsumencką Lewiatana – komentuje Wojciech Walczak, strategy consultant & partner w agencji Melting Pot.

Każdy ma swój plan

Sklepy Almy znajdowały się w różnych lokalizacjach - zarówno w dużych miastach, jak i w nieco mniejszych miejscowościach, a ich powierzchnie były zróżnicowane, choć większość przekraczała 1300 mkw. Sieci, które przejmowały poszczególne lokalizacje też mają różne strategie, ofertę produktów, komunikację marketingową, powierzchnie sklepów i inaczej pozycjonują się na rynku. - Przykładowo, Lidl głównie sam buduje własne sklepy. Jednakże, ze względu na coraz mniejszą liczbę dostępnych atrakcyjnych powierzchni, zdecydował się na zmianę strategii w tym zakresie i od kilku lat zaczął pojawiać się w istniejących budynkach, których wielkość i rozkład różnią się od sklepów już istniejących – wskazuje Monika Woźniak, senior consultant Augeo Ventures. Lokalizacja sklepu o powierzchni 1451 mkw. w centrum handlowym Cuprum Arena Lubinie, przejęta po Almie, będzie jednym z pierwszych sklepów Lidla w centrum handlowym.

Biedronka jest pod tym względem bardziej elastyczna i dostosowuje się do miejsca, w którym prowadzi sprzedaż. Powierzchnie jej sklepów są zróżnicowane, ale średnio są znacznie mniejsze niż powierzchnie Lidla - metraż zaczyna się już od 300 mkw. w przypadku formatu mikro. Co więcej, oferta produktowa jest dostosowana do lokalizacji, w której sklep się znajduje. - Przejmując lokalizację Almy o powierzchni 1300 mkw. w Galerii Jurajskiej w Częstochowie, Biedronka kierowała się przemyślaną strategią, wypełniając lukę w swojej sieci na lokalnym rynku. Zajęła dobrą lokalizację w centrum miasta, z wygodnym parkingiem – podkreśla ekspertka Augeo Ventures.

W większych miastach

Piotr i Paweł przejął lokalizacje o większych metrażach, w dużych miastach: w centrum handlowym Skorosze w Warszawie oraz w Arkadach Wrocławskich, gdzie powierzchnie wynoszą odpowiednio 2760 i 2200 mkw. Przejął również powierzchnie w prestiżowych centrach handlowych Klif w Warszawie oraz w Gdyni, których oferta skierowana jest dla osób zamożnych, przyzwyczajonych do wysokich standardów, luksusowych produktów i małych kolejek. Czynsz w prestiżowych centrach handlowych jest wyższy, przez co wymaga od operatora spożywczego efektywnego zagospodarowania przestrzeni.
 
Carrefour przejął lokalizacje Almy w centrum handlowym Aura w Olsztynie, w krakowskim centrum handlowym Dekada, oraz w galerii handlowej Olimp w Lublinie. W tej ostatniej planuje otworzyć swój trzeci w Polsce sklep premium. - Nowy koncept Carrefoura ma szanse przekonać dotychczasowych klientów Almy, przyzwyczajonych do wysokich standardów oraz poszukujących oferty premium – zauważa Monika Woźniak. Z kolei sieć Intermarche przejęła powierzchnię po Almie w stołecznej Galerii Młociny, a Api Market zajął miejsce po delikatesach na warszawskim Wilanowie w parku handlowym Plac Vogla. Spar wziął dwie placówki w Krakowie (ul. Stańczyka 14 i ul. Tadeusza Kościuszki 71), zaś Lewiatan zajął miejsce w podkrakowskim centrum handlowym Atut Węgrzce. Natomiast E.Leclerc najprawdopodobniej przejmie lokalizację po Almie przy ul. Dąbrowskiego w Tarnowie.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Klient Lidla 03.05.2017

    Lidl od kilku lat jest w Poznaniu w centrum handlowym galeria MM.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.