13.07.2016/16:15

Podatek handlowy: Resort finansów krytyczny wobec poprawki forsowanej przez zespół Abramowicza

Ministerstwo Finansów nie popiera poprawki do ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej wprowadzającej definicję "grupy handlowej", o której uwzględnienie w toku prac nad ustawą w Senacie apelują członkowie Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego oraz część środowiska handlowego. Z naszych informacji wynika, że szanse na to, aby przed wejściem w życie ustawy wprowadzone zostały jeszcze do niej jakiekolwiek istotne, merytoryczne poprawki, są niewielkie.

- Wbrew intencjom i zamiarom projektodawcy zaproponowana poprawka nie zapewni uszczelnienia podatku - usłyszał dziś portal wiadomoscihandlowe.pl w Ministerstwie Finansów. Przypomnijmy, chodzi o poprawkę autorstwa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, przedstawioną 5 lipca na posiedzeniu parlamentarnego zespołu kierowanego przez posła Adama Abramowicza.

Propozycja ZPP zakłada dopisanie do uchwalonej przez Sejm ustawy nowego artykułu, między obecnymi art. 9 i 10, w którym znalazłaby się definicja "grupy handlowej" oraz wzór, według którego byłaby wyliczana kwota podatku obciążająca podmioty wchodzące w skład owej grupy. ZPP chce, by grupę handlową stanowiły wszystkie sklepy działające pod wspólną marką. Drugi warunek to posiadanie przez jedną ze spółek co najmniej 20 proc. głosów w innej spółce (bezpośrednio lub pośrednio). Do zakwalifikowania podmiotów jako grupy kapitałowej potrzebne jest - zgodnie z propozycją ZPP - spełnienie obu tych kryteriów równocześnie.

Postulowane przez ZPP zapisy wydają się być wymierzone w takie podmioty, jak Media-Markt czy Saturn, które ze względu na swoją strukturę operacyjną w Polsce (działalność poszczególnych sklepów pod osobnymi NIP-ami) najprawdopodobniej nie będą musiały zapłacić podatku handlowego w ogóle, bądź zapłacą niewysoką kwotę w porównaniu z konkurencją. Na brak szczelności podatku handlowego długo zwracali uwagę przedstawiciele konkurującej z Media-Markt czy Saturnem na rynku AGD i RTV polskiej sieci Media Expert. Wczoraj "Puls Biznesu" ujawnił jednak, że właściciel Media Expert zdecydował się w ostatnich tygodniach na rejestrację niemal 300 różnych spółek z o.o, dopasowując tym samym swój model biznesu do głównych konkurentów (i tłumacząc, że wprowadzane zmiany pozwolą kierownikom sklepów na "optymalizowanie poziomu lokalnych przychodów" oraz na "motywację zatrudnionych pracowników", co ma się przyczynić do poprawy efektywności ogólnej sprzedaży).

Ministerstwo Finansów poproszone przez portal wiadomoscihandlowe.pl o ocenę ruchu Media Expert oraz o informację, czy działania tej firmy w jakikolwiek sposób wpłyną na stanowisko resortu ws. ewentualnego uszczelnienia podatku handlowego, odpowiada lakonicznie: "Działania podatnika, których jedynym celem jest optymalizacja podatkowa, mogą być analizowane w kontekście podlegania pod klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania".

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.