15.10.2020/14:12

Polacy holistycznie podchodzą do zdrowego odżywiania. To wpływa na zawartość koszyków zakupowych

W ciągu ostatnich 40 lat, w zakresie zdrowego odżywiania ciężar przesunął się z redukowania kalorii na wzbogacanie diety w błonnik. Zdrowe odżywianie opiera się obecnie na niskim spożyciu cukru, wysokim spożyciu błonnika, niskim spożyciu mięsa i wysokim spożyciu alternatywnych produktów na bazie roślin – podaje serwis agronomist.pl.

Prawie połowa (46 proc.) polskich konsumentów twierdzi, że przez większość czasu odżywia się zdrowo. Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się, że odsetek ten jest wysoki, to jednak w rzeczywistości wynik ten plasuje Polskę w tyle za innymi rynkami europejskimi, takimi jak Hiszpania, Włochy, Holandia i Wielka Brytania. Pojawiają się również znaczne rozbieżności co do tego, jak rozumiane jest zdrowe odżywianie. Sprzeczne doniesienia medialne, niejasne dane naukowe i nieprzejrzyste wpływy mediów społecznościowych powodują dezorientację.

Nic więc dziwnego, że polscy konsumenci szukają łatwo dostępnych wskaźników zdrowotności. Spośród badanych przez firmę Mintel rynków, to właśnie polscy konsumenci najczęściej zwracają uwagę na naturalne składniki oraz zawartość witamin i minerałów podczas zakupów żywności. Polscy konsumenci częściej szukają produktów "o niskiej zawartości”, takich jak niska zawartość cukru lub tłuszczu, niż produktów „o wysokiej zawartości”, takich jak wysoka zawartość białka lub błonnika.

Wnioski płynące z analizy danych z bazy Global New Products Database (GNPD) firmy Mintel są podobne. Udział produktów zawierających na etykiecie oświadczenie, że składają się wyłącznie z naturalnych składników wzrósł z 3,8 proc. w 2017 roku do 5,0 proc. w okresie od stycznia do września 2020 roku. W tym samym czasie, w przypadku produktów bez dodatku cukru, nastąpił jeszcze szybszy wzrost, z 3,7 proc. do 8,5 proc.

Brak dodatku cukru nie oznacza, że produkty są pozbawione walorów smakowych. Niektóre marki używają naturalnie występujących cukrów, aby zapewnić korzyści zdrowotne bez uszczerbku dla smaku - stosując kombinację owoców i innych naturalnie słodkich składników, by produkt był smaczny.

Holistyczne podejście do zdrowia i dobrego samopoczucia ma duży wpływ na dobra konsumpcyjne, a żywność nie stanowi tu wyjątku. Trend ten przyspieszyła pandemia Covid-19, w rezultacie konsumenci stali się bardziej otwarci na żywność, która ma dodatkowy wymiar prozdrowotny.

Ponad połowa polskich konsumentów (51proc.) twierdzi, że regularnie włącza do diety żywność poprawiającą odporność. Mogą to być świeże owoce lub produkty bogate w cynk. Niektóre marki udoskonalają tradycyjne polskie receptury, aby wzbogacać produkty w witaminy podnoszące odporność. 

Odpowiednia dieta postrzegana jest również jako sposób na poprawę nastroju, co przyznaje 62 proc. polskich konsumentów. Obserwowane jest pojawienie się szeregu nowości, które wykorzystują język pozytywnych emocji, by w ten sposób wyróżnić się na sklepowych półkach i przyczynić do poprawy nastroju.

Zdrowe odżywianie jest różnie postrzegane przez polskich konsumentów, którzy szukają sposobów na to, aby ich ulubione potrawy były zdrowsze. Oferowanie konsumentom kompromisów w postaci zdrowszych zamienników lub naturalnych składników pomaga im w podjęciu kroków w kierunku zdrowej diety bez utraty przyjemności ze spożywania potraw.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także