20.01.2021/12:05

Polacy nie widzą sensu podatku cukrowego. Większość jest zszokowana skalą podwyżek

Skala wzrostu cen napojów słodzonych zaskoczyła Polaków. Choć już niemal wszyscy słyszeli o wprowadzeniu podatku, to jednak konsumenci wciąż czują się niedoinformowani, a jednocześnie nie wierzą w cel wprowadzenia nowych regulacji. Tylko nieliczni są zdania, że pieniądze zostaną przeznaczone na walkę ze skutkami otyłości, zaś większość osób traktuje podatek cukrowy jako kolejny sposób na wyciąganie pieniędzy z ich kieszeni – wynika z raportu „Podatek cukrowy oczami konsumentów” przygotowanego przez agencję badawczo-analityczną Zymetria.

Informacja o wprowadzeniu podatku cukrowego dotarła do niemal wszystkich Polaków. 96 proc. osób słyszało już o jego wprowadzeniu, zazwyczaj z telewizji, radia, prasy lub internetu. – Ale aż co czwarta osoba o wprowadzeniu podatku dowiedziała się z portali społecznościowych, co pokazuje, jak dużą rolę pełnią one w informowaniu społeczeństwa. Podatek cukrowy to również temat rozmów towarzyskich – 30 proc. osób dowiedziało się o nim od znajomych – komentuje Barbara Krug, Managing Partner w Zymetria.

Popierający wprowadzenie podatku są w mniejszości. Aż 66 proc. Polaków twierdzi, że jest to zła decyzja. Liczba osób o negatywnym stosunku do wprowadzenia podatku rośnie – w październiku tego zdania było 59 proc. Polaków.

46 proc. osób przewiduje, że fundusze z podatków zostaną przeznaczone na łatanie dziury budżetowej, a kolejne 24 proc. jest zdania, że zostaną roztrwonione. Tylko 16 proc. osób jest przekonanych, że pieniądze zostaną przeznaczone na walkę ze skutkami otyłości, a co dziesiąta osoba jest zdania, że dzięki pozyskanym funduszom powstaną programy edukacyjne na temat zdrowego odżywiania się.

– Widać, że Polacy mają niedosyt wiedzy na temat podatku cukrowego – dodaje Barbara Krug. – Tylko 59 proc. osób twierdzi, że informacje na temat podatku są raczej lub w pełni wystarczające – dodaje.

– Nie dziwi więc to, że zdecydowana większość osób została zaskoczona skalą podwyżek cen napojów słodzonych. Dla 64 proc. osób podwyżki, które zobaczyli w sklepie są zdecydowanie wyższe niż się spodziewali. Mniej niż jedna na dziesięć osób przewidziała skalę wzrostu cen napojów – zaznacza.

Zaskakują również podwyżki napojów typu light czy bez kalorii, które również zostały objęte podatkiem. 7 na 10 osób nie zgadza się z tą regulacją i w większości traktują ją jako sposób wyciągania pieniędzy z kieszeni społeczeństwa. Rzadziej natomiast mówią o tym, że tego typu napoje nie przyczyniają się do wzrostu otyłości

– Badanie ujawnia duży pesymizm Polaków – uważa Barbara Krug. 2/3 osób jest przekonana, że wprowadzenie podatku od cukru zostanie wykorzystane przez producentów i sprzedawców aby podnieść ceny również innych napojów, nie objętych podatkiem. Co trzecia osoba wierzy, że zwiększy się świadomość o szkodliwości spożycia napojów słodzonych, a tylko nieliczni są zdania, że poprawi się zdrowie dorosłych Polaków.

Dodaj komentarz

4 komentarze

  • Janina 21.01.2021

    Kasa jest potrzebna na pieniądze dla pisowskich aparatczyków w takich spółkach jak Stadion Narodowy czy Centralny Port Lotniczy. Pisowcy tam zatrudnieni na zwykłych stanowiskach zarabiają po kilkanaście tysięcy miesięcznie a zarządy dziesiątki i nawet setki tysięcy PLN miesięcznie. A efektów działania nie widać, to pasożytowanie na reszcie Polaków.

  • TO JA 21.01.2021

    to kolejna próba łatania dziury w budzecie Państwa i bubel prawny !!!
    Za chwilę aby pokryc koszta wynikajace z różnych świadczeń przydzielanych bez uzasadnienia i jakiego kolwiek rozpoznania w środowisku potrzebujących ogłosza nam kolejne sprytne sposoby ratowania budzetu RP. Zaraz spadnie na nas podatek od wdycahnego tlenu ,mioże ilości wypitego alkoholu , moze podatek spacerowy uzależniony od spacerów po parku etc!!!!!! farsa

  • Jendrula 20.01.2021

    Jeśli podatek ma przeciwdziałać otyłości poprzez obniżenie konsumpcji, to dlaczego w budżecie wpływów na kolejne lata poziom wpływów z podatku jest na dokładnie takim samym poziomie jak na 2021 rok? Wniosek jest prosty.

  • Dostawca 20.01.2021

    Szkoda że inne produkty zawierające duże ilości cukru (praktycznie jest dodawany już do wszystkiego) nie sa objęte tym podatkiem np. taki ketchup? Kolejna wyrywkowe działanie na łatanie budżetu i rosnących wydatków. Tu nie ma strategii działania przeciwko otyłości dzieci czy społeczeństwa tylko kasa. Gdzie są środki na edukacje, sport dla dzieci w szkołach itp. Jak ktoś pije takie napoje to będzie nadal to robił. To działa podobnie jak papierosy, alkohol, ...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także