25.04.2017/09:51

Polacy polują na okazje zakupowe w centrach wyprzedażowych

Osiem na 10 osób odwiedzających polskie outlety robi w nich zakupy, jednorazowo wydając średnio ponad 240 PLN. Centra wyprzedażowe w Polsce różnią się od tych w Europie Zachodniej, ale cieszą się dużą popularnością wśród klientów i mają przed sobą korzystne perspektywy, ponieważ ich oferta jest „szyta na miarę” krajowego rynku handlowego. Wsparciem dla dalszego rozwoju będzie wprowadzanie funkcji komplementarnych i usług towarzyszących, które podniosą komfort zakupów i zwiększą atrakcyjność outletów – wynika z raportu Colliers International “Polowanie na okazje. Potencjał centrów wyprzedażowych w Polsce”, który powstał przy współpracy z firmą IQS.

Klienci odwiedzają centra wyprzedażowe przeciętnie 3-4 razy w roku i jednorazowo zostawiają w nich średnio ponad 240 PLN. Chętniej korzystają z ich oferty mieszkańcy mniejszych miast. Klienci najczęściej odwiedzają sklepy z odzieżą, dlatego wśród najemców centrów wyprzedażowych nie powinno zabraknąć marek modowych. Tego rodzaju sklepy, będące filarem centrów outletowych odwiedza aż 90% klientów.

Centrum wyprzedażowe jest dla większości klientów (70% respondentów) miejscem na ogół zaplanowanych zakupów, choć wielu klientów – szczególnie z mniejszych miast – pozwala sobie na spontaniczne zakupy. Największy ruch i największe obroty w sklepach działających w centrach wyprzedażowych odbywają się podczas weekendu (po ok. 40% w sobotę i niedzielę), a jedynie ok. 20% w ciągu tygodnia. Według autorów raportu, ewentualne wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę bardzo negatywnie wpłynie na ten segment rynku – byłby to cios dla sklepów działających w formule outletowej.

— Od kilku lat mam okazję śledzić postawy polskich konsumentów wobec centrów wyprzedażowych. Pierwsze wielkopowierzchniowe obiekty outletowe otworzyły się w Polsce w atmosferze entuzjazmu przeplatanego ciekawością i nieufnością. Obecnie większość polskich konsumentów wie, jak działa ten typ centrów i wie, czego może po nich oczekiwać, co wyrażali w badaniu przeprowadzonym przez naszą firmę i Colliers International — mówi Agnieszka Kowalewska, menedżer projektów badawczych w IQS.

Z raportu wynika również, że centra wyprzedażowe w Polsce najprawdopodobniej jeszcze długo nie będą podobne do tych z krajów Europy Zachodniej. Główne przyczyny to niewystarczająca „masa krytyczna” handlu oraz wyraźnie niższa niż na zachodzie siła nabywcza mieszkańców powodująca brak na rynku marek z sektora „premium”. Niemniej, polskie centra wyprzedażowe korzystają z doświadczeń europejskich, aby kreować modę na „polowanie na okazje”. Autorzy raportu szacują, że na polskim rynku działa ok. 60-80 sieci handlowych z wystarczającą ilością sklepów i nadwyżką towarów do zagospodarowania, aby otwierać punkty w centrach wyprzedażowych w największych ośrodkach miejskich w kraju.

— Centra wyprzedażowe czekają rozbudowy o funkcje zdolne przyciągnąć konsumentów. W zależności od lokalizacji i specyfiki rynku będą to wielkopowierzchniowe sklepy spożywcze i niespożywcze, kina lub inne funkcje uzupełniające. Poza rozbudowami obserwować będziemy także wprowadzanie do centrów wyprzedażowych rozwiązań, w tym nowych technologii, podnoszących komfort zakupów — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Aga 27.04.2017

    Bywam regularnie w Outlet Center w Lublinie przy ul. Mełgiewskiej 16D i faktycznie można upolować fajne ciuchy w dobrych cenach, ogólnie zdecydowanie oszczędzam przy zakupach w OC :)

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.