08.01.2017/18:29

Polacy zaczynają o siebie dbać! Rynek kosmetyków kwitnie

Miniony rok był udany dla branży kosmetycznej, a według prognoz obecny będzie jeszcze lepszy. Polski rynek podąża za globalnymi trendami, a producentom sprzyja m.in. zjawisko starzenia się społeczeństwa.

Z szacunków Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego wynika, że w ostatnich latach polski rynek kosmetyków rósł w tempie 4-5 proc. rocznie, będąc jednym z najdynamiczniejszych w Europie. Otwartą kwestią pozostaje jego wartość.

Nielsen szacuje, że w 2016 roku wyniosła ona 10,5 mld zł. Euromonitor International wycenił go na prawie 4 mld więcej, a PMR przedstawił szacunki na poziomie ponad 21 mld zł. Różnice biorą się m.in. z tego, że tylko ostatnia z agencji badawczych uwzględnia sprzedaż kosmetyków w internecie oraz segment bardzo drogich produktów luksusowych. Mimo tych rozbieżności analitycy są zgodni, że polski rynek ma się dobrze.
Kupujemy coraz więcej

Z danych Nielsena wynika, że w ostatnim czasie Polacy zarówno wydają więcej na kosmetyki, jak i częściej je kupują. Zwiększyły się m.in. wydatki na preparaty do ochrony przeciwsłonecznej (o 10 proc.) oraz na maszynki i ostrza (o ponad 6 proc.).

Polacy kupują więcej zapachów damskich (wzrost wielkości sprzedaży aż o 20 proc.) oraz artykułów do higieny intymnej (o 15 proc.). Higiena intymna to część szerszej kategorii, jaką są produkty do higieny (żele pod prysznic, płyny do kąpieli, mydła i dezodoranty), odpowiedzialne za ponad 21 proc. runku. Drugą największą kategorią są produkty do pielęgnacji ciała, stanowiące jedną piątą rynku. Ich oferta w sklepach ogólnospożywczych jest często zaniedbywana lub wręcz pomijana. To błąd, bo z punktu widzenia konsumentów to produkty równie niezbędne co produkty do higieny.

Według agencji Euromonitor International największą kategorią pielęgnacyjną są kremy nawilżające do twarzy. Na drugim miejscu – kosmetyki zapobiegające starzeniu się, a dopiero na trzecim – pielęgnacja ciała.

Povilas Sugintas, analityk z firmy Euromonitor International, podkreśla, że w Polsce można zaobserwować globalne trendy: najlepiej sprzedają się podstawowe produkty do pielęgnacji ciała, a najszybciej rosną innowacje.

Starsi chcą zachować młodość

Z danych OC&C Strategy Consultants wynika, że w latach 2010-2015 światowa wartość rynku kosmetyków wzrosła o 5,5 proc. Prognozy firmy zakładają, że ten wzrost będzie przyspieszał, a w latach 2015-2017 wyniesie prawie 7 proc. To efekt m.in. starzenia się społeczeństwa. Zjawisko postrzegane z początku jako zagrożenie dziś jest traktowane jako szansa na dalszy rozwój branży.

Z prognoz firmy Euromonitor International wynika, że w 2020 roku ponad jedna trzecia wszystkich kobiet będzie w wieku 60+, co oznacza wzrost o jedną czwartą w porównaniu do populacji z 2010 roku. Równocześnie za trzy lata w wieku 20-29 lat będzie tylko 14 proc. populacji kobiet i będzie to demograficznie najmniejsza grupa. Starzeniu się społeczeństwa towarzyszy zjawisko rosnącej presji na młody wygląd, które przekłada się na sprzedaż droższych kosmetyków.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.