25.04.2020/09:39

Polscy konsumenci bardzo obawiają się przenoszenia koronawirusa na żywności i opakowaniach [BADANIE]

U przeważającej części polskiego społeczeństwa istnieją obawy związane z koronawirusem SARS-CoV-2 i jego wpływem wpływem na bezpieczeństwo produktów spożywczych oraz ich opakowań. Dzieje się tak pomimo jasnych deklaracji amerykańskiej Agencji Żywności i Leków (FDA) o braku powiązań między COVID-19 a żywnością.

Badanie na temat obaw Polaków związanych z koronawirusem przeprowadzone zostało wspólnie przez Wydział Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz agencję PR Hub. Po przeanalizowaniu wyników okazało się, że wiele obaw związanych z bezpieczeństwem żywności faktycznie istnieje i ma wpływ na postawy oraz zachowania konsumentów, zmieniając ich zwyczaje zakupowe.

64 proc. badanych jest zdania, że świeża żywność może być źródłem kontaktu z wirusem SARS-CoV-2. Jeszcze więcej osób, bo blisko 75 proc. odpowiedziało, że takim źródłem może być opakowanie produktów spożywczych. To oznacza, że około trzy czwarte badanych osób uważa, że podczas kontaktu z produktami spożywczymi może dojść do zakażenia koronawirusem.

- Jak wiemy możliwość, że dana osoba zachoruje na COVID-19, dotykając powierzchni lub obiektu, na którym jest wirus, a następnie dotykając własnych ust, nosa lub ewentualnie oczu nie jest uważane przez środowiska naukowe za główny sposób rozprzestrzeniania się wirusa - komentuje dr hab. n. o zdr. Mariusz Panczyk, adiunkt w Zakładzie Edukacji i Badań w Naukach o Zdrowiu WUM. - Niemniej nie możemy ignorować faktu, że tak duża liczba osób inaczej postrzega sytuację i deklaruje niewiedzę w zakresie postępowania z produktami spożywczymi - uważa ekspert.

Jak podkreśla dr Panczyk, u części osób (21 proc.) obawy te są na tyle duże, że respondenci deklarują ograniczenie zakupu produktów pochodzących z krajów ze stwierdzoną największą liczbą zachorowań. Duża część badanych potwierdziła również, że pandemia COVID-19 już wpłynęła na ich zwyczaje zakupowe. Aż 83 proc. badanych deklaruje, że robi zakupy rzadziej, 41 proc. potwierdza, że zrobiło zapasy, 14 proc. ograniczyło zakup produktów świeżych, blisko 28 proc. deklaruje, że wybiera tylko produkty najbardziej niezbędne. Jedynie 8,9 proc. stwierdziło, że obecna sytuacja nie miała wpływu na zachowania zakupowe.

Niestety, badanie sondażowe pokazało również, że większość z respondentów czuje się mocno niedoinformowana, w jaki sposób należy postępować z poszczególnymi produktami spożywczymi, aby skutecznie i w sposób bezpieczny – dla siebie i samej żywności – pozbyć się wirusa z jej powierzchni.

Badanie Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i PR Hub pokazało, iż większość osób czerpie informacje o obecnej sytuacji z ogólnoinformacyjnych portali internetowych (62 proc.), telewizji (35 proc.), z social mediów od znajomych (13 proc.). Istotnym źródłem informacji są dla Polaków również portale rządowe (23 proc.).

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Anastazja 26.04.2020

    Polski konsument niczego się nie boi. Najważniejsze, że może wyjść. Na spacer do marketu. Hahahah aha. To dzicz.

  • Zapobiegliwa 25.04.2020

    Z tego artykułu nie wynika w jaki sposób Polski konsument ma pozbywać się wirusa z art.spożywczych ...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.