Polscy konsumenci w „szampańskich” nastrojach
- Kilka lat czekaliśmy na dodatnie wartości wskaźnika TNS Consumer Index. Listopad był drugim miesiącem, po wrześniu, kiedy wskaźnik przebił się przez magiczne zero i uzyskał wartość 0,1. Czyżby trend dobrych nastrojów konsumenckich miał się utrzymać? W ostatnim czasie jesteśmy społeczeństwem pełnym podziałów i różnic, co ma również swoje odzwierciedlenie w nastrojach konsumenckich - komentuje Michał Roszkowski Account Director TNS Global.
Najbardziej zadowoleni w ostatnich tygodniach wydają się mieszkańcy wsi i mniejszych miejscowości. Różnica pomiędzy wartościami wskaźnika CI mieszkańców wsi (+5,9) a mieszkańców miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców (-12,1) jest bardzo duża i wynikać może z odmiennego postrzegania przez pryzmat własnej sytuacji ewentualnych konsekwencji reform rządowych przez przedstawicieli różnych grup społecznych. Podobnie jak we wcześniejszych pomiarach, najbardziej optymistycznie nastawiona grupa wiekowa (CI +7,1) to osoby w wieku 25-39 lat. Wskaźnik CI w pozostałych grupach wiekowych przyjmuje wartości ujemne.
- Zazwyczaj okres Świąt wzmaga pozytywne nastroje w społeczeństwie, więc możliwe jest, że do końca roku pozostaniemy w dodatnich rewirach wskaźnika TNS Consumer Index. Niemniej jednak gospodarka zaczyna wyhamowywać, GUS podaje dane o PKB znacznie niższe od oczekiwań analityków, sytuacja po wyborach w USA wprowadza atmosferę niepewności. Na pytanie czy efekt uniesienia świątecznego nie zostanie zniwelowany przez niejasną globalną i gospodarczą sytuację będziemy mogli odpowiedzieć już za miesiąc - podsumowuje Michał Roszkowski z TNS Global.
1