22.08.2016/17:37

Polską żywność woli trzy czwarte konsumentów

Ponad czterech na pięciu Polaków jest dumnych ze swojej narodowości, a według 57 proc. ankietowanych istnieje zjawisko mody na polskość. I ma ono coraz mocniejszy wpływ na nasze zakupy – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Ipsos. 

Patriotyzm konsumencki jest jednym z najważniejszych przejawów mody na polskość. Połowa z nas jest w stanie zapłacić więcej za produkt polski niż zagraniczny, a tylko 8 proc. respondentów badania „Moda na Polskość” uważa, że nasze produkty są jakościowo gorsze od zagranicznych.

Chcemy wspierać gospodarkę
73 proc. badanych stara się wspierać polską gospodarkę poprzez kupowanie artykułów wyprodukowanych w Polsce. Miejsce produkcji sprawdza ponad połowa z nas. Dla dwóch trzecich ankietowanych polski produkt to taki, który powstaje w naszym kraju i przy wykorzystaniu polskiego kapitału. Z kolei towar wyprodukowany w Polsce, ale z kapitałem zagranicznym za polski uważa tylko 8 proc. badanych.

Budujący dla rodzimych producentów powinien być fakt, że z roku na rok jesteśmy coraz większymi patriotami na zakupach. Dwóch na pięciu Polaków uważa, że ludzie częściej niż kilka lat temu zwracają uwagę, gdzie został wyprodukowany produkt, który chcą kupić. Zdaniem jednej trzeciej przebadanych w sklepach jest za mało polskich produktów. Innymi barierami w kupowaniu rodzimych wyrobów są zbyt wysoka cena (28 proc. wskazań) oraz brak wyraźnych oznaczeń, że produkt jest polski (22. proc.).

Polska żywność ma największy potencjał
Najbardziej „polski charakter” mają produkty regionalne, a także takie, które konsumenci kojarzą z miejscami produkcji, np. piwo z Żywca czy twarożek wiejski z Piątnicy oraz symbolami takimi jak np. kłos trawy w butelkach Żubrówki. Przykłady żywności nie są przypadkowe. To właśnie w tej branży – według ankietowanych – polskość ma największy potencjał. Trzy czwarte z nas woli polską żywność, podczas gdy zagraniczną – tylko 5 proc. W przypadku alkoholu ten stosunek także jest wysoki (53 proc. vs 8 proc.). Jak pokazuje badanie „Moda na Polskość”, termin „polska żywność” jest synonimem wysokiej jakości oraz świeżości i naturalności.

Konsumenci szczególnie wysoko cenią polskie mięsa i wędliny, warzywa i owoce, nabiał, jaja oraz pieczywo. Według autorów badania najnowszym odkryciem Polaków są rodzime kosmetyki, co odczuwalnie przełożyło się na ich sprzedaż. Takie produkty budzą zaufanie kupujących, przekonują do zakupu wysoką jakością i atrakcyjnymi cenami w stosunku do zagranicznej konkurencji, a przy tym są postrzegane jako naturalne.
Jak się okazuje, Polacy ubolewają z powodu braku wysokiej jakości rodzimych marek w motoryzacji oraz elektronice i sprzęcie AGD. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.