21.01.2017/08:00

Pomyłka kasjera – co zrobić?

W przypadku transakcji elektronicznych z wykorzystaniem karty płatniczej najczęstszym błędem kasjera jest wpisanie w terminalu niewłaściwej kwoty – innej niż łączna cena kupowanych towarów. Jeżeli pomyli się na swoją niekorzyść, to różnicę musi z reguły pokryć z własnej kieszeni.

To na użytkowniku ciąży obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa związanego z posiadaniem i korzystaniem z karty płatniczej. Zobowiązany jest on do podjęcia niezbędnych kroków, które mają zapobiegać przypadkom naruszenia indywidualnych zabezpieczeń karty. Pod tym ostatnim pojęciem kryją się oczywiście przede wszystkim kod PIN, numer karty czy podpis jej posiadacza. Ani PIN, ani numer karty nie powinny być udostępniane osobom nieuprawnionym, a są nimi wszyscy poza użytkownikiem, którego dane widnieją na karcie. Od tej reguły nie ma wyjątków, dlatego podczas robienia zakupów nie powinno się przekazywać karty sprzedawcy, a już na pewno nie wolno tracić jej z oczu. W praktyce bywa z tym różnie.

Człowiek nie maszyna

Nawet jeśli zachowuje się wszelkie procedury i wzmożoną czujność, trudno uniknąć błędów podczas transakcji elektronicznych w sklepie. Pomyłka może być korzystna lub niekorzystna dla klienta. Jeśli poszkodowany, w wyniku przeoczenia kasjera, jest ten ostatni, istnieją dwie możliwości naprawienia wyrządzonej szkody. Pierwszą jest korekta i zwrócenie na konto klienta niesłusznie pobranej kwoty, zaś drugą wycofanie całej transakcji i ponowne (już poprawne) jej przeprowadzenie. Podstawą do reklamacji jest dla klienta paragon fiskalny dokumentujący obie operacje.

Konsument już wie

Zgodnie z art. 25 ustawy z 19 sierpnia 2011 roku o usługach płatniczych (DzU z 2016 roku, poz. 1572) niezwłocznie po dokonaniu transakcji płatniczej dostawca, czyli bank, udostępnia odbiorcy m.in. informację umożliwiającą temu ostatniemu zidentyfikowanie operacji, a w stosownych przypadkach – również nazwę płatnika i wartość transakcji. Jeżeli konsument dowie się o błędzie np. z wyciągu bankowego, to na podstawie tego dokumentu może reklamować bezzasadność potrącenia z jego konta zawyżonej sumy. Praktycznie w każdym przypadku da się udowodnić pomyłkę kasjera, bo każdy sklep przechowuje rolki z wydrukami z kasy fi skalnej, które bardzo łatwo można porównać z rachunkami czy paragonami fiskalnymi. Gdy konsument dowiedzie, że poniósł szkodę w wyniku błędu kasjera, właściciel sklepu jest zobowiązany mu ją zrekompensować.

Problem dla kasjera

Jeżeli stroną poszkodowaną jest detalista, może to oznaczać problem dla kasjera, który popełnił błąd. Właściciel sklepu może bowiem zażądać, żeby pokrył on niedobór z własnej kieszeni. Kasjer po przeanalizowaniu rolki z wydrukami z kasy fi skalnej i transakcji elektronicznych jest w stanie stwierdzić, w którym momencie popełnił błąd, jednak z uwagi na ochronę danych osobowych może mieć problem z żądaniem od banku ujawnienia danych klienta, w celu nakłonienia go do dopłacenia brakującej kwoty.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.