08.07.2020/12:31

Ponad 60 proc. Polaków kupuje świadomie i racjonalnie [RAPORT]

Polscy klienci sklepów są przeważnie rozważni i pragmatyczni (25 proc.). Interesują się rabatami na znane marki. Podobnie jest w przypadku zakupowych entuzjastów (20 proc.), którzy jednak częściej porównują ceny między sklepami. Na trzecim miejscu są cenoholicy (19 proc.). Oni już dokładnie kalkulują wydatki. Dalej są ekoświadomi (17 proc.). Rzadko kierują się cenami, bo zależy im głównie na środowisku. Z kolei kupujący z przymusu (11 proc.) w ogóle nie szukają promocji. Na końcu zestawienia są wytrawni łowcy (8 proc.). Polują na okazje i starannie je porównują. Tak wynika z Raportu 2020 FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar, w którym wzięło udział ponad 8 tys. konsumentów, udzielając łącznie przeszło 2 mln opinii w zakresie 57 kategorii FMCG.

Według ogólnopolskiego badania Grupy BLIX i firmy Kantar, standardowy polski kupujący jest najczęściej rozważny i pragmatyczny (25 proc.). Interesuje się promocjami, ale nie patrzy tylko na cenę i nie szuka najlepszej okazji od sklepu do sklepu. Zależy mu na konkretnych brandach. Drugi popularny typ to zakupowy entuzjasta (20 proc.). Lubi angażować się w kupowanie produktów i poszukuje rabatów na preferowane marki. Na trzecim miejscu jest typowy cenoholik (19 proc.). Kieruje się właściwie wyłącznie ceną i zniżkami. Jak komentuje dr Maria Andrzej Faliński, ekspert rynku detalicznego, ponad 60 proc. Polaków kupuje świadomie i racjonalnie. Robi to w oparciu o wiedzę o artykułach i markach albo bierze pod uwagę zasobność swojego portfela.

– Rozważny i pragmatyczny shopper stawia przede wszystkim na znane brandy, które nie należą przecież do najtańszych. Dzięki rabatom jest gotowy kupić więcej markowych produktów. Chcąc pozyskać takiego klienta, warto podkreślać promocje wolumenowe, a niekoniecznie cenowe. Jeśli chodzi o zakupowych entuzjastów dobrze jest poznać miejsca, w których robią zakupy, aby promować preferowane przez nich sieci. Z kolei na cenoholików może podziałać komunikacja promocji w czytelny sposób. Od lat ta grupa najbardziej interesuje się top obniżkami na okładkach gazetek – mówi Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX.

Na czwartym miejscu w zestawieniu są osoby ekoświadome (17 proc.). Kupują produkty z myślą o ochronie środowiska. Nie marnują jedzenia i rzadko kierują się ceną. Jak stwierdza Urszula Dziekańska z firmy badawczej Kantar, za trendem eko i bio idzie już ugruntowana postawa zakupowa i styl życia. Kupujący z tej grupy są gotowi wydać więcej pieniędzy za oznaczenia typu MSC czy UTZ. Szukają warzyw na targowiskach przed ich zamknięciem nie dla obniżek, lecz w imię popularnej koncepcji „less waste”. Na rynku widać, że Carrefour i Lidl mocno walczą o uwagę tych klientów.

– Nowa kategoria ekoświadomych konsumentów dynamicznie rośnie. Coraz popularniejsze stają się też aplikacje zakupowe, które po zeskanowaniu kodu kreskowego produktu pomagają tym shopperom w podejmowaniu decyzji przy półkach sklepowych. Retailerzy powinni zatem mocniej komunikować produkty eko w swoich ofertach. Niektóre sieci już postawiły na formaty dedykowane osobom chcącym kupować zdrowe i ekologiczne artykuły – dodaje ekspert z Grupy BLIX.

Na przedostatniej pozycji znaleźli się tzw. kupujący z przymusu (11 proc.). Idąc na zakupy, czują się zakładnikami sytuacji. Nie porównują żmudnie cen czy promocji. Dr Faliński uważa, że takie osoby konsumują wyłącznie po to, by przeżyć. Zdaniem eksperta, w kolejnych latach pozostaną w mniejszości. Natomiast Marcin Lenkiewicz radzi, aby nie lekceważyć tej grupy klientów. Warto ułatwiać jej zakupy, komunikując oferty w sposób upraszczający wybór produktów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.