15.12.2020/12:15

Ponad 60 proc. Polaków wyda na prezenty mniej niż w latach ubiegłych [BADANIE MASTERCARD]

Boże Narodzenie to zwykle czas, w którym częściej myślimy o innych. Z nowego badania Mastercard  wynika, że aż 76 proc. Polaków deklaruje, że w nadchodzące święta więcej uwagi poświęci najbliższym, a w zakup prezentów dla nich włoży więcej czasu i zaangażowania. Aż 83 proc. z nich twierdzi, że mijający właśnie rok przypomniał im o tym, co w życiu jest naprawdę ważne.

61 proc. ankietowanych zaciska pasa po trudnym roku i na prezenty wyda mniej niż w latach ubiegłych. Nie znaczy to jednak, że stracą one na wartości. 2/3 badanych Polaków zapewnia, że w ich przygotowanie włoży więcej osobistego zaangażowania, a 63 proc. deklaruje, że na ich tworzenie i wybór przeznaczy więcej czasu. Na szczycie listy przemyślanych prezentów znalazły się więc oprawione zdjęcia, fotoksiążki oraz samodzielnie przygotowane koszyki z domowymi specjałami. Oprócz nich w zestawieniu znajdują się również upominki zachęcające do wspólnego spędzania czasu, spersonalizowane świąteczne dekoracje, a nawet własna twórczość: np. rysunki czy wiersze.

Wyzwania, jakie przyniósł 2020 rok, sprawiły, że na co dzień więcej myślimy o innych, w tym również o osobach, których nie znamy osobiście. Niemal połowa (49 proc.) ankietowanych w badaniu Mastercard planuje zakup prezentów wspierających cele charytatywne, aby w ten sposób pomóc ludziom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji. 17 proc. Polaków deklaruje zakup produktów, m.in. jedzenia i ubrań, które trafią bezpośrednio do potrzebujących. 18 proc. kupując prezenty wesprze organizacje pomagające zwierzętom, a 16 proc. wykona bezpośrednią darowiznę na cele charytatywne. 1 na 4 ankietowanych kupi charytatywne kartki z życzeniami.

W tym wyjątkowym roku zwracamy większą uwagę nie tylko na to, co kupujemy, ale także na to, gdzie to robimy. 57 proc. Polaków podczas świątecznych zakupów zdecydowało się wesprzeć swoją lokalną społeczność. 7 na 10 konsumentów kupiło prezenty w małych sklepach w najbliższej okolicy, aby wesprzeć ich biznes, a 40 proc. deklaruje, że czeka, aż ich ulubione sklepy w sąsiedztwie zostaną na nowo otwarte, żeby skorzystać z ich oferty. Co ciekawe, sprzedawców „po sąsiedzku” szukamy także w internecie - 45 proc. Polaków zakupy zrobi na stronach sprzedawców z najbliższej okolicy.

Także na wigilijnych stołach pojawią się w tym roku wybrane lokalnie produkty. 65 proc. ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że przedświąteczne zakupy zrobi w okolicznych sklepach. W trudnych dla gastronomii czasach, aż 4 na 10 Polaków zapowiada, że dania na uroczystą kolację zamówi w okolicznych restauracjach.

– Polacy od lat pokazują, że święta Bożego Narodzenia to dla nich nie tylko okazja do kupowania prezentów i obdarowywania innych, ale przede wszystkim bezcenny czas, który mogą spędzić ze swoimi najbliższymi. Ten rok jest wyjątkowy, dodatkowo skłaniając do refleksji i do gestów życzliwości, których dziś wiele osób potrzebuje bardziej niż kiedykolwiek. Obserwowanie, jak w tych trudnych czasach Polacy angażują się w działania charytatywne, w przygotowanie wyjątkowych podarunków mimo mniejszego budżetu czy we wsparcie lokalnych przedsiębiorców jest bardzo budujące – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także