23.04.2018/13:49

Potężny wzrost sprzedaży detalicznej. Wielkanoc zneutralizowała ograniczenie handlu w niedziele, ale ...

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w marcu w cenach bieżących o 9,2 proc. r/r wobec wzrostu o 7,9 proc. r/r w lutym, co było wyraźnie powyżej konsensusu rynkowego (8,2 proc.) i prognozy Credit Agricole Bank Polska (8,3 proc.). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zwiększyła się w marcu o 8,8 proc. wobec 7,7 proc. w lutym.

Zwiększenie realnej dynamiki sprzedaży detalicznej wynikało przede wszystkim z wyższej sprzedaży w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (13,8 proc. r/r w marcu wobec 2,6 proc. w lutym) oraz "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (17,4 proc. r/r wobec 7,9 proc.). - Wyższe tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w tych kategoriach wynikało z innego układu świąt Wielkiejnocy. W 2017 r. były one w połowie kwietnia, co pozwalało na dokonywanie świątecznych zakupów w pierwszych dwóch tygodniach kwietnia. W 2018 r. przypadły one na przełom marca i kwietnia. W efekcie w br. świąteczne zakupy zostały zrealizowane w drugiej połowie marca, co podbiło roczną dynamikę sprzedaży detalicznej we wspomnianych wyżej kategoriach w marcu – komentuje Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A.

Jednak jak podkreśla Jakub Olipra należy zwrócić uwagę, że wyższe tempo wzrostu sprzedaży było przede wszystkim efektem przesunięcia zakupów świątecznych z kwietnia na marzec, podczas gdy jej dynamika w większości kategorii obniżyła się. Niższe tempo wzrostu sprzedaży odnotowano m.in. w kategoriach "włókno, odzież, obuwie” (13,0 proc. r/r wobec 20,7 proc. w lutym), "pojazdy samochodowe, motocykle, części” (-0,6 proc. r/r wobec 6,9 proc.) oraz "meble, RTV, AGD” (4,5 proc. r/r wobec 10,2 proc.). Z jednej strony mogło to wynikać z niekorzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w marcu br. liczba dni roboczych była o 1 mniejsza niż w 2017 r., podczas gdy w lutym 2018 r., była ona taka sama jak przed rokiem), z drugiej strony nie można wykluczyć negatywnego wpływu ograniczeń handlu w niedzielę na sprzedaż w tych kategoriach.

- Z uwagi na znaczący udział efektów statystycznych w marcowych danych o sprzedaży detalicznej, pełniejsza ocena wpływu wprowadzenia ograniczeń handlu w niedzielę na sprzedaż detaliczną będzie możliwa dopiero w kolejnych miesiącach. Oczekujemy jednak, że wpływ ten będzie ograniczony. Uważamy, że konsumenci będą kompensowali niedzielny zakaz większymi zakupami w soboty lub korzystając ze sprzedaży internetowej – tłumaczy ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A.

I dodaje: - W okresie styczeń-marzec br. przeciętna dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych wyniosła 8,5 proc. r/r wobec wzrostu o 7,5 proc. w IV kw. ub. r., co stanowi istotne ryzyko w górę dla naszej prognozy, zgodnie z którą tempo wzrostu konsumpcji prywatnej w I kw. zwiększyło się do 5,2 proc. r/r wobec 5,0 proc. w IV kw. ub. r. GUS zrewidował dzisiaj kwartalne szacunki PKB w latach 2016-2017. Dynamika PKB w IV kw. 2017 r. została zrewidowana w dół do 4,9 proc. r/r wobec 5,1 proc. Z kolei tempo wzrostu PKB w I kw. 2017 r. zostało zrewidowane z 4,1 proc. r/r do 4,4 proc. Rewizje szacunków PKB stanowią wsparcie dla naszej prognozy, zgodnie z którą roczna dynamika polskiego PKB zmniejszy się w I kw. br. do 4,7 proc.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.