20.04.2023 / 17:45
StoryEditor

Pracodawca oceniany jest już na job boardach, co przekłada się na konwersję – Aplikuj.pl

Pracodawca oceniany jest już na job boardach, co przekłada się na konwersję – Aplikuj.pl (Materiał Partnera)
„Pokaż mi, jak wygląda Twoje ogłoszenie, a powiem Ci, czy znajdziesz dobrego pracownika”? Wygląd samego serwisu i ogłoszenia, intuicyjność procesu aplikowania, ale przede wszystkim to czy informacje na temat pracy i pracodawcy są kompletne – ważnych czynników i elementów, na które kandydat zwraca uwagę jest naprawdę wiele. W kontekście poprawy konwersji szczególnie na znaczeniu zyskują wymienione informacje na temat pracy i pracodawcy. Twórcy portalu Aplikuj.pl (ponad 1 mln unikalnych użytkowników miesięcznie) uważają, że kandydat rozpoczyna ocenę pracodawcy od przejrzenia ogłoszenia i od tej oceny zależy wiele.

Wrażenie i emocje podczas wybierania miejsca pracy

Jednymi z najważniejszych obecnie narzędzi employer brandingowych, jakimi dysponują pracodawcy są serwisy pracy i popularne job boardy – takie jak Aplikuj.pl Skutecznie wykorzystywane mogą być sposobem na obniżenie kosztów pozyskania pracowników. Ci ostatni zaś – co warto podkreślić – swoją decyzję o przystąpieniu do rekrutacji opierają nie tylko o fakty, ale także o wrażenia i emocje. Portale pracy od lat wspierają firmy w budowaniu pozytywnego doświadczenia. Przykładem tego jest Aplikuj.pl, jeden z największych w Polsce portali z dziesiątkami tysięcy ofert pracy z wielu różnych branż. Na swojej platformie udostępnia poniższe funkcje:

  •      rozbudowane profile pracodawców,
  •      spersonalizowane graficznie ogłoszenia,
  •      wbudowane funkcje ATS ułatwiające komunikację z kandydatem.

Odwiedzający Aplikuj.pl znajdą na nim aktualne oferty, jedną z największych baz z poradami dla pracowników i pracodawców, a także nowoczesne narzędzia ułatwiające poruszanie się po dzisiejszym rynku pracy. 

„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia „komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.

Mocna integracja i promocja w social mediach to sposób, w jaki serwis zwiększa efektywność publikacji ofert. Wspomaga także firmy w employer brandingu, dostarczając kandydatom rozbudowane i obiektywne informacje o każdym pracodawcy korzystającym z usług Aplikuj.pl. Czy to jedyne funkcje, jakie może zaoferować serwis ogłoszeniowy? Jak sprawić, żeby kandydat czuł się dobrze od pierwszego kontaktu z firmą?

   

Idealna para: dobre wrażenie i konwersja

„Konwersja” wydaje się nie pasować do rekrutacji, bo przecież mówimy o ludziach i relacjach. Jednak koszty i złożoność procesu rekrutacji sprawiają, że także w tym procesie ustalamy wiele wskaźników. Wymieńmy te najważniejsze: koszty pozyskania CV, retencja pracowników, wskaźnik zatrudnienia wewnętrznego lub jakość rekrutacji. Doświadczeni rekruterzy zawsze liczą średni koszt skutecznej rekrutacji z uwzględnieniem źródła ich pozyskania. Ci najlepsi liczą też wskaźniki związane z satysfakcją kandydata z samego procesu rekrutacji.

W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste” – mówi Witold Królczyk – COO Aplikuj.pl i dodaje: „co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku”. 

Duża skuteczność i dobre wrażenie. Czy da się je powiązać? Zdecydowanie tak, ale wymaga to większego wysiłku zarówno ze strony rekrutera, jak i job boarduZa czym zatem nie przepadają kandydaci o pracę? Najważniejsze „grzechy”, jakie popełniają rekruterzy i portale ogłoszeniowe:

Za czym zatem nie przepadają kandydaci o pracę? Najważniejsze „grzechy”, jakie popełniają rekruterzy i portale ogłoszeniowe:


Problem/trudność

Rola rekrutera

Rola portalu ogłoszeniowego (na przykładzie Aplikuj.pl)

Brak informacji o wynagrodzeniu

Kandydaci chcą wiedzieć, jakie wynagrodzenie oferuje firma na danym stanowisku. Brak tych informacji utrudnia im decyzję o złożeniu aplikacji i może zniechęcić z korzystania z danego serwisu.

Ostateczna decyzja należy do rekrutera i zwykle jest zgodna z ogólną polityką firmy. Serwis może promować oferty z “widełkami”.

Złożone procesy rejestracji

Niektóre serwisy wymagają skomplikowanych procesów rejestracji, które mogą być frustrujące dla kandydatów i utrudniać im aplikowanie na stanowiska. Szczególnie na urządzeniach mobilnych.

Niekiedy rekruterzy budują zbyt skomplikowane formularze rejestracyjne. Serwis ogłoszeniowy kieruje pierwszymi krokami kandydata i musi być zoptymalizowany pod wszelkie urządzenia.
Ograniczone informacje o firmie Kandydaci chcą wiedzieć więcej o firmie, w której będą pracować jeszcze przed złożeniem aplikacji. Brak takich informacji lub ich niedostateczna ilość może zniechęcić kandydatów. Niektóre informacje mogą być udostępnione tylko przez rekrutera. Portal może publikować wiele informacji na podstawie źródeł zewnętrznych i historii publikacji.

Brak odpowiedzi na aplikacje

Kandydaci mogą stracić zaufanie do danego serwisu lub firmy.

Rekruter powinien pamiętać o podziękowaniu za udział w procesie. Serwisy ogłoszeniowe mają często wbudowany system ATS, ułatwiający proces szybkiej odpowiedzi (także negatywnej)

Powtarzające się oferty pracy lub źle podpowiedziane oferty pracy

Kandydaci mogą czuć się zirytowani, gdy otrzymują wyniki nieaktualne lub niepasujące do ich oczekiwań. Niestety, wiele serwisów tak robi.

Nie ma wpływu. Serwis decyduje, co pokazuje kandydatowi i powinien starać się o odpowiednią bazę ogłoszeń oraz rozwijać technologicznie wyszukiwarkę.

Wszystko o pracodawcy w jednym miejscu?

Punktem, w którym kandydat po raz pierwszy styka się z marką jest często sam... serwis pracy. Bardzo często to właśnie tam dowiaduje się o istnieniu danej firmy. Zwłaszcza nowe pokolenia na rynku pracy cenią sobie informacje i chcą wiedzieć jak najwięcej o miejscu, do którego aplikują. Takie elementy jak kultura organizacyjna, misja czy warunki pracy są dla nich bardzo istotne. Informacji tych szukają oczywiście w Internecie, tym bardziej, że nie wszyscy rekruterzy uzupełniają tę część ogłoszenia.

„Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty „no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty, schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” – mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.

Za sprawą Aplikuj.pl (źródła zewnętrzne, pracę redaktorów oraz AI) kandydaci mogą sprawdzić kompleksowe informacje o pracodawcy:

  •      statystyki zawodów / stanowisk jakie poszukuje firma,
  •      benefity najczęściej oferowane przez firmę (na podstawie historii ogłoszeń),
  •      linki do strony i mediów społecznościowych firmy,
  •      mapy dojazdu do siedziby i oddziałów,
  •      dynamikę publikacji ogłoszeń i ich popularności,
  •      dane z KRS, GUS, CEIDG,
  •      opinie z Google,
  •      archiwalne ogłoszenia.

Firmy dysponujące rozbudowanymi (płatnymi) profilami w Aplikuj.pl mogą do powyższych dodać galerię zdjęć, filmy, opinie i inne sekcje. 

Technologie i narzędzia – wszystko dla kandydatów

Analizując rynkowe trendy, Aplikuj.pl w ostatnich miesiącach przebudował serwis i zaproponował nowe rozwiązania. Jakie to trendy? Dużo większe znaczenie od popularności i efektywności samego serwisu ma dla kandydata fakt, czy otrzyma dopasowaną ofertę, pełną informację o niej i o samym pracodawcy, a także czy proces aplikowania jest wygodny i intuicyjny. Podsumujmy nowe rozwiązania Aplikuj.pl:

  1. Intuicyjna wyszukiwarka, która proponuje ogłoszenia rzeczywiście pasujące do zapytania. Rozwiązanie wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów oraz obszarów zawodowych.
  2. Profil kandydata, gdzie można bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
  3. Kreator CV (wzory do wyboru), czyli możliwość tworzenia plików PDF na podstawie danych wpisanych bezpośrednio w profilu.
  4. Setki porad dotyczących samego procesu rekrutowania jak i pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
  5. Narzędzia do komunikacji z rekruterem (także video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
  6. Szybki proces aplikowania i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.

Wykonanie większości wyżej wymienionych funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.

Co ważne, a zazwyczaj pomijane: kandydat często utożsamia jakość procesu aplikowania z atrakcyjnością oferty i samym pracodawcą. Dbanie o ten proces stanowi więc istotny element employer brandingu. 

Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.

 

27. kwiecień 2024 05:13