22.02.2017/14:01

Preferencje zakupowe Polaków – badanie konsumenckie

Agencja Open Research, przygotowała kolejną edycję raportu Shoppers’ Perspective. W badaniu analizowane są zachowania zakupowe, nastawienie do promocji, jak również segmentacja klientów w trzech głównych kategoriach FMCG: artykuły spożywcze, chemia gospodarcza i kosmetyki.

Raport odnotowuje istotną zmianę preferencji konsumentów w kwestii dwóch typów akcji promocyjnych: oferujących natychmiastową gratyfikację oraz tych z gratyfikacją odroczoną. Promocje oferujące natychmiastową możliwość czerpania korzyści są formą preferowaną przez 57% badanych. W poprzedniej edycja badania takie promocje preferowało jednak aż 65% osób, spadek jest więc dość znaczny. Może się to wiązać ze zmianami w formach promocji stosowanymi przez najpopularniejsze sieci handlowe, np. zwrot produktu w Lidlu czy Gang Świeżaków w Biedronce. Nadal jednak akcje, w których „nagroda” jest odroczona w czasie, cieszą się mniejszą atrakcyjnością, preferuje je 39% respondentów, o 4% więcej niż przed rokiem.

Polacy najchętniej robią zakupy samodzielnie. Generalnie, 55% badanych robi zakupy wyłącznie samodzielnie, a 31% głównie samodzielnie. Innym osobom zakupy powierza (zazwyczaj lub wyłącznie) tylko 11% badanych. W przypadku artykułów spożywczych te wartości wynoszą odpowiednio 53%, 37% i 9%. W przypadku chemii 52%, 33% i 13%. Natomiast kosmetyki wyłącznie samodzielnie kupuje 60% Polaków i Polek, 24% robi to głównie samodzielnie, a 12% zleca innym osobom.

W roku 2017 widać zdecydowany trend zmniejszenia poziomu planowania zakupów (-4%) na korzyść tych nieplanowanych (+6%). Średnia dla całego rynku to 77% zakupów planowanych i 21% nieplanowanych. W przypadku żywności to 78% i 20%, w przypadku chemii 79% i 19%, a w przypadku kosmetyków 73% i 25%. Zatem kosmetyki istotnie częściej kupowane są pod wpływem impulsu niż planowo.

Jeśli chodzi o miejsce dokonywania zakupów, kupujący najczęściej odwiedzają 3-4 kanały detaliczne: dyskonty, supermarkety, hipermarkety i drogerie. Żaden z respondentów nie wskazał Internetu czy sprzedaży wysyłkowej, ani w przypadku żywności, ani w przypadku artykułów chemicznych. To wynik znacznie odbiegający od innych badań, prezentowanych w portalu wiadomoscihandlowe.pl. Być może wynika to z faktu, że autorzy zdecydowali się zapytać o to, gdzie badani zrobili ostatnie zakupy towarów w poszczególnych kategoriach. Takie podejście mogło znacząco wpłynąć na ujęcie statystyczne.

Projekt zrealizowany został na próbie N=1310 badanych, reprezentatywnej pod względem miejsca zamieszkania, płci oraz wieku respondentów. Badanie przeprowadzono w dniach 20-31 października 2016 r.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.