21.10.2020/08:15

Produkty bezmięsne rozpychają się na półkach

Mleka roślinne, dania gotowe i pasty kanapkowe to najczęściej kupowane przez Polaków roślinne zamienniki produktów zwierzęcych. Roczna wartość ich sprzedaży to już ponad 440 mln zł. Najchętniej sięgają po nie konsumenci młodsi, głównie mieszkańcy dużych miast.

Jak wynika z danych agencji Nielsen, największą wartość osiągnęły na naszym rynku mleka roślinne: 253 mln zł, dania gotowe typu wege burgery, czy falafele (107 mln zł) oraz pasty kanapkowe (81 mln zł). – Wszystkie wskazane produkty odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynoszące odpowiednio: 30%, 16% i 23%. Taki trend jest widoczny już od kilku lat. Wpływają na to postawy konsumentów o coraz zasobniejszych portfelach, gotowych wydawać więcej na zakupy spożywcze, poszukujący zdrowych produktów - mówi Bożena Rudaś, business development senior consultant w Nielsen Connect.
Nic dziwnego, że w ofercie sieci handlowych sukcesywnie pojawia się coraz więcej produktów dla wegan i wegetarian.

Biedronka w zgodzie z trendami

To, że potencjał rynku produktów bezmięsnych jest bardzo duży, nie mogło ujść uwadze liderów branży handlowej. – Biedronka ma w ofercie markę własną Go Vege. To właśnie pod tym znakiem klienci mogą znaleźć produkty wegetariańskie lub wegańskie. Stale pracujemy nad asortymentem, by jak najwięcej klientów mogło znaleźć produkty odpowiednie dla konkretnej diety w atrakcyjnych cenach – mówi Marcin Domański, dyrektor handlowy odpowiedzialny za rozwój marek własnych w sieci Biedronka. – Szczególnie zależy nam na tym, by produkty naszych marek własnych stanowiły stały, wartościowy element diety osób niespożywających mięsa. Produkty wegańskie nie zawierają żadnych składników odzwierzęcych, a warunki ich produkcji są dodatkowo weryfikowane pod kątem wykluczenia zanieczyszczeń krzyżowych takimi surowcami – zaznacza.
Produkty Go Vege są dostępne pośród innych produktów na półkach sklepów sieci Biedronka, tam gdzie klienci szukają ich w danych kategoriach. – W ramach budowania świadomości konsumentów oraz ich edukacji opracowaliśmy własny, wystandaryzowany i przyjazny dla klientów styl znakowania opakowań. Pozwala na szybkie, skuteczne i łatwe do zrozumienia przekazanie kluczowych informacji – wskazuje nasz rozmówca.
W 2019 roku Biedronka wprowadziła 15 nowych produktów wegańskich lub wegetariańskich – m.in. ekologiczny napój owsiany czy tofu. – W pierwszej połowie 2020 roku sprzedaliśmy o 160% więcej tofu Go Vege w porównaniu do tego okresu w 2019 roku, a sprzedaż hummusów wzrosła o 40% – akcentuje Domański.

Flexitarianie w natarciu

Okazuje się również, że produkty wegetariańskie niekoniecznie stanowią konkurencję dla mięsa. – Po produkty wegetariańskie coraz częściej sięgają również flexitarianie i mięsożercy ciekawi nowych smaków – analizuje Aldona Padula, associate manager w Nielsen Connect. Z kolei Sabina Sosin, head of people and development Kampanii Roślinnie Jemy, zauważa, że zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez firmę Market Research World, w czasie pandemii ponad 25% Polaków ograniczyło spożycia mięsa. – Jednocześnie, więcej niż 30% badanych wskazuje, że częściej kupuje roślinne alternatywy mięsa – mówi ekspertka.
– Z myślą o tej grupie klientów postanowiliśmy wyodrębnić „Wege Strefę Lidla”. Uruchomiliśmy ją w maju br., obecnie jest dostępna we wszystkich naszych sklepach w Polsce. Na tę chwilę w tej strefie dostępnych jest około 30 produktów – m.in. alternatywy dla nabiału, roślinno-warzywne dania gotowe, alternatywy dla mięsa czy też pasty warzywne, hummus oraz tofu. Planujemy dalsze rozszerzanie strefy oraz tej grupy produktów – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications w Lidl Polska.
– Nieustannie śledzimy trendy obecne na rynku i powiększamy ofertę o produkty przeznaczone dla wegan oraz wegetarian, zarówno pod markami Lidla jak i markami producentów. Podążając za trendem wege, rozszerzyliśmy naszą ofertę m.in. o roślinne burgery i klopsy marki Dobra Kaloria. Produkty są dostępne w stałej ofercie sieci – uzupełnia.

Żabka coraz bardziej roślinna

Coraz więcej propozycji dla zainteresowanych produktami roślinnymi znajdziemy również w Żabce. Sieć poinformowała nas, że spośród tego rodzaju asortymentu największym zainteresowaniem cieszą się produkty świeże, dlatego ich oferta, która obecnie liczy już kilkadziesiąt indeksów, jest nadal rozwijana. Są wśród nich napoje i smoothies roślinne, pod markami Foodini, Alpro i Starbucks), jak również desery Nutri Vege, dania gotowe i burgery (Szamamm i Dobra Kaloria), a także przygotowywany na miejscu hot-dog bez mięsa (Żabka Cafe). – W tym roku wprowadziliśmy do naszego asortymentu również produkty zastępujące wędliny, takie jak plastry wegańskie Z gruntu dobre z czosnkiem niedźwiedzim i plastry wegańskie z oliwkami – podaje buro prasowe Żabki. –
najbliższym czasie nasi klienci mogą się spodziewać jeszcze szerszego wyboru artykułów z tej kategorii – zapewniają przedstawiciele sieci.
Za ciosem idzie też wycofujące się z Polski Tesco. Sieć ogłosiła niedawno, że liczba produktów wegetariańskich, wegańskich i bio, zostanie w sklepach sieci potrojona. Spośród nowych produktów dla wegan, w marketach należących do brytyjskiego operatora pojawi się m.in. szeroki wybór past warzywnych, napojów roślinnych, zamienników jaj czy majonezu – najpopularniejszych substytutów tradycyjnych składników wielu dań, a także gotowych propozycji potraw. – W trosce o zdrowie oraz komfort swoich klientów stale szukamy innowacyjnych rozwiązań. Wprowadzanie zmian i poszerzanie asortymentu to jedne z kluczowych działań w celu spełnienia obecnych oczekiwań klientów i wymagań rynku – mówi Marcin Buczek, lead buying manager w Tesco.

Rozwój pod marką własną

– Konsekwentnie rozwijamy ofertę produktów roślinnych. Za przykład może posłużyć nasza marka własna K-take it veggie, którą wyróżnia korzystna cena. Klienci mogą wybierać już spośród blisko 30 artykułów, takich jak: tofu, warzywne pasty kanapkowe, bezmięsne nuggetsy, burgery, wędliny czy napoje roślinne – wymienia Maja Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej w Kaufland Polska.
Poza asortymentem K-take it veggie sieć oferuje też inne produkty wegańskie i wegetariańskie z różnych segmentów cenowych. Na półkach sklepów Kaufland można znaleźć m.in. marki, takie jak: Dobra Kaloria, Alpro, VegUp czy Planton. – Poza szerokim asortymentem w naszych sklepach dbamy również o to, aby klienci mogli łatwo znaleźć poszukiwane produkty, dlatego artykuły wege znajdują się zasadniczo w trzech miejscach. Produkty wymagające chłodzenia, np. zamienniki roślinne mięsa przechowywane są w lodówkach. Napoje roślinne niechłodzone znajdują się w pobliżu regału z mlekiem UHT – tłumaczy nasza rozmówczyni.
– W większości naszych sklepów mamy także specjalnie wyznaczoną strefę, nad której formą będziemy pracować w najbliższych tygodniach. Znajdują się w niej produkty dedykowane świadomemu odżywianiu, gdzie oprócz pozostałych produktów wege można znaleźć np. artykuły bezglutenowe – dodaje.

Wege w każdym sklepie

Gama produktów wege dostępnych w sklepach Auchan obejmuje ponad 350 artykułów. Są to m.in.: pasty warzywne, humus, tofu, garmaże vege, wędliny bezmięsne, zupy obiadowe, produkty grillowe, ser, kotlety sojowe, majonezy, sosy, płatki drożdżowe nieaktywne, burgery roślinne, słodycze bez laktozy i napoje roślinne. W ofercie sieci znajdują się produkty wielu znanych marek, w tym: Polsoja, Bezmięsny, Vivera, Dobra Kaloria, Vegeidealni, Sante, Primavika, Alpro, Joya, Inka, Verys (w wybranych sklepach), Kolis czy Bez Deka Mleka.
– Obecnie w naszym asortymencie vege mamy pięć produktów marki własnej. Są to dwa rodzaje pasztetów, które cieszą się stale rosnącą popularnością wśród konsumentów, a także wegańskie nuggetsy, vege klopsy, hummus oraz siedem rodzajów napojów roślinnych – mówi Dorota Patejko, dyrektor ds. komunikacji i CSR w Auchan Retail Polska.
Zwraca ona uwagę, że produkty wege dostępne są w każdym ze sklepów Auchan. – Produkty chłodzone można znaleźć w wydzielonym miejscu w lodówkach, a produkty suche w specjalnie oznaczonych regałach. Tam, gdzie jest to możliwe, aby ułatwić zakupy klientowi, tworzymy specjalne strefy, gdzie klient ma dostęp do wszystkich produktów wege w jednym miejscu – wyjaśnia.
Zapytana ak radzi sobie ta kategoria w czasach pandemii, Dorota Patejko odpowiada, że po kwietniowym spowolnieniu sprzedaży kategoria vege ultra fresh szybko powróciła do notowanego od dawna trendu wzrostowego. – Nadal rośnie też szybciej niż pozostałe kategorie. Klienci coraz chętniej kupują produkty wege, sięgając po nie z różnych powodów – ze względów zdrowotnych, z uwagi na przekonania, czy prowadzony styl życia i stosowanie diety bezmięsnej, a także z ciekawości i chęci urozmaicenia dotychczasowej diety. Liderem w zakresie sprzedaży ilościowej w tej kategorii jest tofu. Niemal równie często klienci wybierają pasty i burgery warzywne – komentuje przestawicielka Auchan.

W Aldim też rośnie

Oferta produktów wegetariańskich i wegańskich rośnie również w sieci Aldi. – W Polsce w 2019 roku w ofercie sklepów Aldi dostępny był wybór 73 produktów oznaczonych certyfikatami Vegan, wśród nich znaleźć można m.in. wegańskie burgery, pasty kanapkowe, kotlety, kiełbaski marki Dobra Kaloria oraz napoje roślinne np. napój sojowo-ryżowy, migdałowy i kokosowy – wymienia Agata Biernacka, kierownik działu komunikacji i PR Aldi Polska.
Przyznaje ona, że w całej Grupie Przedsiębiorstw Aldi Nord w ostatnich latach obserwowany jest wzrost popytu na produkty odpowiadające na specjalne wymagania żywieniowe, w tym produkty będące substytutem nabiału. – Spośród oferty produktów wegetariańskich i wegańskich, największą popularnością wśród klientów naszej sieci cieszą się produkty z kategorii convenience, napoje roślinne oraz desery na bazie kokosa – wskazuje Agata Biernacka.

Oferta dopasowana do potrzeb

Właściciele sklepów Chorten samodzielnie dobierają sobie wachlarz produktów wegańskich, w zależności od formatu sklepu i potrzeb lokalnych klientów. Tego typu asortyment jest mocno obecny zwłaszcza w placówkach delikatesowych. – Wśród regularnie obecnych marek możemy mówić m.in. o napojach i deserach roślinnych Alpro czy linii deserów Ave Vege od Bakomy, pasztetach i pastach warzywnych Wawrzyniec, Primavika, Sante i Lisner, produktach specjalnej linii Sokołowa – Z natury dobre. Oczywiście jest też cała gama różnego rodzaju gotowych mieszanek na bazie kasz, jak choćby „Dania Babci Zosi” czy Trendy Lunch produkowane przez Melvit. Także Frosta bardzo mocno rozwinęła się w ostatnim czasie w ofercie roślinnej, proponując vege burgery, linię wegańskich dań makaronowych w stylu włoskim czy wegańskie curry – komentuje Monika Kosz-Koszewska, dyrektor marketingu, rzecznik prasowy w Grupie Chorten.
Natomiast pod marką własną Z Podlaskiej Spiżarni sieć oferuje 5 rodzajów wegańskich zup w słoikach, jedynie pasteryzowanych, na bazie polskich warzyw i wody źródlanej. – Linię tą promowaliśmy m.in. przez współpracę z vlogerką Juszes, uczestniczką Big Brothera, która propaguje kuchnię roślinną. W Podlaskiej Spiżarni mamy także kilka rodzajów płatków, a także przetwory warzywne, jak choćby farsz z kapusty i pieczarek, czy pieczarki smażone, które idealnie nadają się do wegańskich potraw – zaznacza Monika Kosz-Koszewska.

Szeroki wachlarz alternatyw

W rankingu przeprowadzonym na przełomie 2019 i 2020 roku przez Kampanię RoślinnieJemy wraz z Fundacją Alberta Schweitzera, w którym sprawdzono dostępność produktów roślinnych w największych sieciach handlowych w Polsce, największą różnorodnością oferty wykazał się Auchan. Na drugim i trzecim miejscu uplasował się kolejno Carrefour i Kaufland.
We wszystkich tych sklepach znajdziemy zarówno szeroki wachlarz roślinnych alternatyw mięsa (od podstawowych produktów takich jak tofu czy seitan, po bardziej zaawansowane technologicznie wyroby Bezmięsnego, Vivera, Dobrej Kalorii czy nawet Beyond Meat), jak i dania gotowe oraz roślinne zamienniki jogurtów i serów. – To właśnie te trzy sieci najaktywniej reagują na zmieniające się potrzeby konsumentów sukcesywnie rozwijając kategorie roślinnych produktów – komentuje Sabina Sosin z Kampanii Roślinnie Jemy. I dodaje: – Roślinny trend widać również wyraźnie w rozwoju segmentu marek własnych sieci Carrefour i Kaufland. Z zainteresowaniem śledzimy też działania sklepów Lidl. Ten niemiecki dyskont co prawda nie znalazł się na podium naszego rankingu, natomiast to właśnie on prowadzi najbardziej intensywne i umiejętne działania marketingowe promujące produkty roślinne.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • lola 23.10.2020

    Sante ma świetną tą nową linie produktów vege

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także