27.03.2020/08:42

Promocje w sklepach – czy warto teraz kusić klientów obniżkami cen? [KOMENTARZ]

Czy w obecnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa sklepy powinny zachęcać klientów promocjami? Sytuację w handlu komentuje Tomasz Stec, partner zarządzający biura Simon - Kucher & Partners w Warszawie, ekspert z ponad 15-letnim doświadczeniem w branży Retail i FMCG.

- Niewątpliwie mamy obecnie do czynienia z sytuacją kryzysową, należy jednak przypomnieć, że czynniki ją powodujące w dużej mierze leżą po stronie konsumenta i jego zachowań zakupowych – ocenia Tomasz Stec. Ekspert wskazuje na irracjonalny wręcz wzrost zakupów wybranych kategorii produktowych (produkty podstawowe, o długim terminie przydatności do spożycia, środki higieniczne), a jednocześnie spadek popytu w pozostałych. - Wszyscy widzieliśmy zdjęcia pustych półek wynikającego z nadmiernego popytu, lecz tutaj sklepy dosyć szybko zareagowały wprowadzając ograniczenia w liczbie kupowanych produktów. Poprzez promocje sklepy starają się przyciągnąć uwagę klienta do zakupu danego towaru – nie można tego jednoznacznie ocenić jako nieetyczne. W obecnej sytuacji mogą po prostu starać się uatrakcyjnić cenowo inne kategorie produktowe, tak aby zmniejszyć popyt na kategorie podstawowe – tłumaczy.

Tomasz Stec wskazuje, że wraz ze wzrostem ograniczeń w handlu (a nawet przemieszczania się klientów) należy się spodziewać ogólnego spadku sprzedaży i na to sklepy powinny się przygotować, tym bardziej w kategoriach, w których klienci zrobili już zapasy. - Może dojść do wojen cenowych (na promocje), jeśli sieci uznają że pobudzenie popytu jest możliwe dzięki promocjom cenowym. Ale czy jest to słuszna droga? Należy sobie zadać pytanie czy w tak szczególnym czasie niższa cena pozostaje nadal jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupową klienta i wybór sklepu? Czy może zależy im bardziej na bezpieczeństwie zakupów, jakości obsługi, gwarancji dostępności towaru? Przykładowo coraz więcej sieci za granicą umożliwia opcję drive-through zwiększając bezpieczeństwo zakupów zarówno dla klientów jak i pracowników – wylicza.

Ekspert wskazuje, że po stronie producentów FMCG istnieje również dużo możliwości dopasowania do szybko zmieniających się oczekiwań: koncentracja na produktach podstawowych z oferty, oferta produktów w dużych rodzinnych opakowaniach czy wprowadzenie produktów umożliwiających bezpieczną konsumpcję (np. dodatkowe zabezpieczenia opakowania itp.) są również elementami dającymi klientom większą wartość w użytkowaniu produktu, za który będą oni gotowi zapłacić wyższą cenę.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.